Η απαξίωση των ΕΑΒ και ΕΑΣ και το κυβερνητικό πάρκο

 

Του Αρίστου Λιγουριώτη *

Το ξεπούλημα της ΕΑΒ μετά την ΕΛΒΟ και το κλείσιμο των ΕΑΣ στον Υμηττό, φαίνεται ότι προετοιμάζει η κυβέρνηση. Αυτό δείχνει η ανακοίνωση της εταιρείας για την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού εθνικής άμυνας κ. Νίκου Παναγιωτόπουλου, με πρόφαση να ενημερωθεί για την πρόοδο των έργων που αφορούν το υπουργείο εθνικής άμυνας. 

Ο υπουργός εθνικής άμυνας είχε επισκεφθεί την ΕΑΒ την 1η Φεβρουαρίου και είχε επίσης ενημερωθεί για τις εργασίες μαζί με τον αντιπρόεδρο της Lockheed Martin κ. Ντένη Πλέσσα. Τότε θα είχε βρει όλα υπέροχα, όπως άλλωστε τα βρήκε και στις 2 Απριλίου, αν πιστέψουμε τις ανακοινώσεις.

Παρών και στην επίσκεψη στις 2 Απριλίου ήταν ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin, αλλά και ο διευθυντής εξοπλισμών κ. Θεόδωρος Λάγιος.

Πώς εξηγούνται οι τόσο συχνές επισκέψεις στην ΕΑΒ ενός υπουργού ο οποίος δεν έχει αρμοδιότητα στην ΕΑΒ (ανήκει στην αρμοδιότητα του υπουργείου οικονομικών); Έχει να κάνει μόνο με τις καθυστερήσεις παράδοσης των συμβάσεων που έχει αναλάβει ή μήπως και κάτι άλλο;

Ένα σημείο άξιο προσοχής στην ανακοίνωση της ΕΑΒ για την επίσκεψη του -χωρίς αρμοδιότητα- υπουργού στις εγκαταστάσεις της, είναι το μεγαλόπνοο σχέδιο «δημιουργίας Κέντρου Συντήρησης C-130 διεθνούς εμβέλειας, προκειμένου να εξυπηρετεί και την αγορά της Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής».

Εάν αυτό δεν συνδεόταν με πιθανή εκποίηση της εταιρείας, αυτό θα μπορούσε να ακούγεται και ως ανέκδοτο, καθώς η ΕΑΒ κρατά σε ομηρία την Πολεμική Αεροπορία έχοντας καθυστερήσει πάνω από δύο χρόνια τις παραδόσεις των ελληνικών μεταγωγικών αεροσκαφών C-130. 

Η ΕΑΒ έχει αναλάβει την γενική επισκευή των c-130 και σήμερα 7-9 αεροσκάφη δεν έχουν παραδοθεί, βρίσκονται εντός της ΕΑΒ και η Πολεμική Αεροπορία αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα αφού έχει μόλις 1-2 σε πτήσιμη κατάσταση. Και όλα αυτά, έχοντας πληρώσει το κόστος αγοράς των υλικών που απαιτούνται. Η κατάσταση μοιάζει με βάλτος πάνω από 5 χρόνια. 

Υπάρχουν δε πληροφορίες ότι η ΕΑΒ έχει «αξιοποιήσει» τα χρήματα της Πολεμικής Αεροπορίας σε άλλες ανάγκες με αποτέλεσμα να μην δύναται να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει. Αντί λοιπόν να βρεθεί τρόπος να επιλυθεί το θέμα, ο υπουργός εθνικής άμυνας αναζήτησε λύση στο Ισραήλ!

Αποφασίστηκε έτσι να αναλάβει την επισκευή τριών C-130 η  ισραηλινή εταιρεία IAI με σύμβαση ύψους 52 εκατομμυρίων (η αντίστοιχη επισκευή στην ΕΑΒ για 3 αεροσκάφη ήταν περίπου 26 εκ.). Το κόστος βέβαια δεν θα το πληρώσει η ΕΑΒ, αλλά η Πολεμική Αεροπορία, η οποία είχε εξοφλήσει την ΕΑΒ για την επισκευή των συγκεκριμένων αεροσκαφών.

Και το κόστος δεν σταματά εδώ. Προκειμένου να μεταφερθούν τα ελληνικά μεταγωγικά αεροσκάφη στο Ισραήλ για να επισκευαστούν, θα υπάρξουν επιπλέον κόστη μεταφοράς, τα οποία είναι μάλλον απαγορευτικά. Έτσι εξετάζεται η λύση να έρθουν οι Ισραηλινοί στην ΕΑΒ για να γίνει η επισκευή. 

Η κατάσταση θυμίζει πολύ την ΕΛΒΟ, όπου γίνεται απαξίωση της εταιρείας προκειμένου να πουληθεί σε χαμηλή τιμή. 

Σήμερα αίφνης η ΕΑΒ ανακοινώνει την δημιουργία Κέντρου Συντήρησης C-130 διεθνούς εμβέλειας, προκειμένου να εξυπηρετεί και την αγορά της Μέσης Ανατολής και Βόρειας Αφρικής. Μήπως αυτό ακριβώς είναι η κερκόπορτα για να αποκτήσει η ισραηλινή εταιρεία ποσόστωση στην ΕΑΒ;

Η επιχείρηση απαξίωσης

Η ΕΑΒ έχει αναλάβει την αναβάθμιση των αεροσκαφών συνεργασίας περιπολίας P-3 Orion, όμως οι καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα είναι μεγάλες, λόγω της έλλειψης προσωπικού.  

Εντός χρονοδιαγράμματος βρίσκεται το πρόγραμμα που έχει αναλάβει από την Lockheed Martin για την αναβάθμιση των F-16 σε viper, αλλά δεδομένης της έλλειψης προσωπικού υπάρχει μεγάλη ανησυχία για την εξέλιξη. 

Ανοιχτό είναι το θέμα της ένταξης της ΕΑΒ στο κατασκευαστικό πρόγραμμα της Lockheed Martin, για απάρτια των F-16, καθώς δεν είναι βέβαιο ότι θα μπορεί να ανταποκριθεί με το υπάρχον προσωπικό. Αυτό θα έχει συνέπεια στην καθυστέρηση της γραμμής παραγωγής των F-16 στην παγκόσμια αγορά, με την αντίστοιχη οικονομική επιβάρυνση για τους αμερικανούς. Δεν αποκλείεται αυτή τη δουλειά να την κατευθύνουν σε άλλες χώρες με πιο φθηνά εργατικά όπως η Ινδία. 

Το ίδιο μπορεί να συμβεί εάν υπάρξει καθυστέρηση στην κατασκευή απαρτίων του αμερικανικού C-130j. Μάλιστα όπως πληροφορείται το kosmodromio.gr τις επόμενες ημέρες αναμένεται επίσκεψη κλιμακίου της Lockheed Martin προκειμένου να εκτιμήσει την κατάσταση. 

Η απαξίωση των ΕΑΣ και το κυβερνητικό πάρκο

Ρουκέτες κατά της δημιουργίας κυβερνητικού πάρκου στο πρώην εργοστάσιο της ΠΥΡΚΑλ στον Υμηττό εξαπέλυσε ο κ.Παναγιώτης Μοσχολιός πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων.

Σε ανάρτησή του στο Facebook ο κ. Μοσχολιός καταγγέλλει την απαξίωση των ΕΑΣ και τους κινδύνους από τις κυβερνητικές εξαγγελίες. 

«Για την υλοποίηση της  δημιουργίας «πάρκου» Υπουργείων στον Υμηττό πρέπει πρώτα να αδειάσει ο χώρος του εργοστασίου των Ε.Α.Σ. με μετεγκατάσταση από τον Υμηττό στο Λαύριο. Μακέτες , στοιχεία προϋπολογισμού,  χρονοδιάγραμμα κ.λ.π. για το «πάρκο» είδαμε και ακούσαμε. 

Αντίστοιχη προετοιμασία για την μεταφορά του εργοστασίου δεν είδαμε ούτε ακούσαμε. Μάθαμε ότι το project μελετήθηκε τους τελευταίους τέσσερις μήνες από «κλειστή» ομάδα στελεχών του Μαξίμου (ΝΕΑ 3/4/2021).  

Προφανώς διέφυγε της «κλειστής» ομάδας  η ανάγκη  μελέτης εναρμόνισης του χρονοδιαγράμματος μετεγκατάστασης  με την υλοποίηση των συμβατικών υποχρεώσεων του εργοστασίου (ναι υπάρχουν και είναι σημαντικής αξίας …), η υποχρέωση εκπόνησης προϋπολογισμού για την  μετεγκατάσταση, η πρόβλεψη διάθεσης των αναγκαίων πόρων κ.λ.π.  

Παρ΄ όλα αυτά εξαγγέλθηκε ότι θα γίνει μετεγκατάσταση και θα ολοκληρωθεί σε ένα χρόνο. Σε ένα χρόνο δηλαδή θα μεταφερθούν τρία εργοστάσια (Οβιδουργείο, Καλυκοποιεία και Αυτόματα μηχανήματα/τόρνοι), ορισμένες γραμμές παραγωγής (π.χ. γραμμή κατεργασίας κεφαλής πυραύλου Iris-t κ.λ.π) και θα «τρέχει» η παραγωγή για συμβατικές υποχρεώσεις π.χ. 40-50 εκατ. πολεμικά φυσίγγια, πυρομαχικά φρεγατών, πυρομαχικά Ε/Π κ.λ.π. Θαύμα ή ….  Τι άραγε καταλάβαμε από αυτά; Είναι πρόθεση για μετεγκατάσταση ;». 

* Ο Αρίστος Λιγουριώτης γεννήθηκε στην Κύπρο και σπούδασε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός στο πανεπιστήμιο της Λευκωσίας. Συνέχισε με σπουδές επικοινωνίας στο πανεπιστήμιο Alice Lloyd College, Pippa Passes, στο Κεντάκι. Σήμερα συνεργάζεται ως freelancer με διάφορα media σε όλο τον κόσμο.


Δρόμος ανοιχτός

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου