Η απεθνικοποίηση με το σχέδιο ενέργειας της ΝΔ

 

Φυσικό Αέριο

Το φυσικό αέριο ξεκίνησε να χρησιμοποιείται στο ενεργειακό μίγμα της Ελλάδα από το 1996 μέσω κυρίως της Gazprom με την ελληνοβουλγαρική σύνδεση αγωγών στο Σιδηρόκαστρο. Είχε αρχίσει να υπάρχει δηλαδή μια σχέση με την Ρωσία πριν ακόμα φτάσει να εξελιχθεί περισσότερο με το σχέδιο του South Stream με τον οποίο η Ελλάδα θα αποτελούσε κόμβο τροφοδοσίας της ΕΕ και των Βαλκανίων.


Το 2000 προστέθηκε ο σταθμός του υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ρεβυθούσα (είσοδος Αγίας Τριάδας), το 2006 ο σταθμός των Κήπων (διασυνδετήριος TANAP Τουρκίαs και Botas) και τo 2021 ο TAP (είσοδος Νέας Μεσημβρίας) με το αζέρικο φυσικό αέριο. Επίσης προγραμματίζεται και νέος σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη ίσως και στην Κόρινθο ή και στην Θεσσαλονίκη.



Η χρήση του LNG που είναι ακριβότερο από αυτό των αγωγών κανονικά, ανεβαίνει μετά το 2019. Το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού αεριού προορίζεται για ηλεκτροπαραγωγή (70%) ενώ ένα 19% πάει στην βιομηχανία και μόνο το 13% στην λιανική.

Σημειώνεται ότι η χώρα είχε πριν την κρίση με την Ρωσία από το ακριβότερες τιμές προμήθειας φυσικού αέριου στην ΕΕ. Οφείλεται στην προτίμηση στο LNG ή σε ακριβά συμβόλαια αγωγών; Ποια ανεξάρτητη αρχή θα το ερευνήσει αυτό;

Στο σύνολο την παροχής φυσικού αερίου (LNG ή αγωγών) για το 2021 η παροχή του Σιδηρόκαστρου (από την Ρωσία) αντιπροσώπευε το 45%, το LNG (Ρεβυθούσα) το 25% (με το 50% αυτού από τις ΗΠΑ), ο TAP που έκανε δυναμική είσοδο στο 14% και η παροχή από τους Κήπους (Τουρκία) στο 4%. (πηγή)

Άρα κάτι συμβαίνει εδώ. Παρατηρείται σταδιακά τα τελευταία μνημονιακά χρόνια διείσδυση των ΗΠΑ, παρά το λογικά υψηλότερο κόστος και μείωση της παροχής της Ρωσίας κάτι που θα συνεχιστεί λόγω των κυρώσεων. Η κατανάλωση από τον TAP επίσης ανεβαίνει ραγδαία ενώ μπορεί και να διπλασιαστεί η παροχή του, συνεπώς εξάρτηση και από την Τουρκία. Την ίδια στιγμή δείχνει την εξάρτηση και των ΗΠΑ από την Τουρκία αφού χωρίς και αυτή την παροχή τα Βαλκάνια θα είχαν πρόβλημα.

Ηλεκτρισμός


Στην ηλεκτροπαραγωγή έχουμε αντικατάσταση του λιγνίτη από φυσικό αέριο. Το ποσοστό του λιγνίτη πέφτει από 67% το 2001 στο 22% τον Σεπτέμβριο του 2019. Ταυτόχρονα αυξήθηκε το ποσοστό του φυσικού αερίου από εκεί που δεν χρησιμοποιούνταν καθόλου το 2001 σε 42% του μίγματος το 2021.

Ακόμα και σε στιγμές κινδύνου μπλακαουτ όπως το καλοκαίρι ή με την αύξηση της τιμής παρά του ότι λέγεται ότι ξεκίνησαν πάλι να δουλεύουν οι λιγνιτικές μονάδες, στην πραγματικότητα το ποσοστό τους στο μίγμα έμεινε το ίδιο, στο 10%. (πηγή)

Παρά τις πιέσεις με τον Νόμο 4843/2021 το φθινοπώρου του 2021 περιορίστηκε η παραγωγή από τις λιγντικές μονάδες στα 5 GWH μόνο κάτι που είναι κάτω από το 50% της δυναμικότητας (10,3 GWh) με πώληση του 50% της παραγωγής με Ελληνικά Συμβόλαια Μελλοντικής Εκπλήρωσης (Ε.Σ.Μ.Ε). Και αυτό ενώ ήδη είχαν αποσυρθεί κάποιες μονάδες (πηγή) Αφού η ισχύς μόλις το 2018 ήταν 15,2 GWh. Ο λιγνίτης θα μπορούσε να λειτουργήσει ως κατώτατο όριο έστω και στα 120-150 €/MWh λόγω τεράστιας δυναμικότητας και ενεργειακής αυτονομίας. Αλλά όχι.

Χρηματιστήριο Ενέργειας

Η Ελλάδα είχε βέβαια μια από τις υψηλότερες τιμές στο ρεύμα στην Ευρώπη όπως έγινε και με τις τηλεπικοινωνίες μετά την ιδιωτικοποίηση τους. Άλλος ένας μύθος των μεταρρυθμίσεων διαλύεται. Όπως είχε και μια από τις υψηλότερες τιμές χονδρικής στο φυσικό αέριο.



Το σύστημα του χρηματιστηρίου ενέργειας είναι ρυθμισμένο για να ανεβάζει τις τιμές αφού η ζήτηση ικανοποιείται με ένα σταδιακό τρόπο με την μέθοδο “pay-as-clear market” όπου πλέον οι περισσότερες χώρες της ΕΕ έχουν διασυνδέσει και τα δίκτυά τους. Πρώτα απορροφάται η παροχή των ΑΠΕ και τελικά το φυσικό αέριο και τον άνθρακα που είναι τα ακριβότερα και τελικά καθορίζουν την τιμή εκκαθάρισης. (πηγή)(πηγή)

Tο κόστος ανά MWh των ΑΠΕ καθορίζεται από την αρχική προσφορά στην άδειά του. Μπορεί αυτή τη στιγμή να είναι χαμηλά η τιμή αυτή ακόμα και στα 60 €/MWh (ήταν αρκετά ψηλότερα στο παρελθόν) κάτι που σε σχέση με τις ανατιμήσεις που πλέον μπορούν να εξασφαλίσουν μέσω του χρηματιστηρίου θέτει ερώτημα αν είναι λογικές και όχι για να δικαιολογήσουν την πράσινη μετάβαση. Οι τιμές στα παλαιότερα ήταν άνω των 100€/Mwh (πηγή) όπως σε αυτή την περιοχή άνω των 100€/Mwh θα είναι τα θαλάσσια αιολικά (πηγή) αν βέβαια βρούνε περιοχή στο Αιγαίο που φυσάει που δεν έχει καθοριστεί ΑΟΖ και χωρικά ύδατα 12 ναυτικών μιλίων και δεν τα βάλλουν στο Ιόνιο που δεν φυσάει…


Όμως η παροχή των ΑΠΕ δεν είναι εξασφαλισμένη πχ το βράδυ ή το καλοκαίρι με καύσωνα ή χιονοθύελλα, τότε που χρειάζεται περισσότερο. Από την άλλη το κόστος τους δεν είναι ξεκάθαρο αφού λαμβάνουν επιχορηγήσεις από τις άλλες μορφές ενέργειας (δικαιώματα εκπομπών) και τους καταναλωτές (ΕΤΜΕΑΡ). Καθώς η λιγνιτική παραγωγή στην Ελλάδα έχει περιοριστεί τεχνητά από το κλείσιμο εργοστασίων δεν μπορεί να κάνει την διαφορά ικανοποιώντας την ζήτηση, και η τιμή καθορίζει η υψηλότερη προσφορά η οποία είναι το φυσικό αέριο των ολιγαρχών και των εισαγωγέων.

Βέβαια και η ΔΕΗ (εκτός δημοσίου αφού την ελέγχει το Υπερταμείο) κερδοσκοπούσε με την αύξηση των τιμολογίων το 2020 και τις εισαγωγές φθηνής ενέργειας μέσα στην πανδημία και πώληση στο χρηματιστήριο αλλά και την αύξηση των τιμολογίων. Αυτή ήταν η «εξυγίανση» Χατζηδάκη (πηγή).

Δεν θα συνωμοσιολογήσουμε εδώ για το τι σκοπό εξυπηρετεί το χρηματιστήριο ενέργειας αλλά τα προβλήματα της λειτουργίας τους γίνονται αντιληπτά πλέον και σε άλλα κράτη της Ευρώπη όπως η Ισπανία που διάκειται αρνητικά προς αυτό και στη Διάσκεψη της ΕΕ του Μαρτίου 2022 πίεσε για εξαίρεσή της με επιβολή πλαφόν στην τιμή της παραγωγής ηλεκτρισμού από φυσικό αέριο (πηγή) Περιέργως η ΕΕ υπερασπίζεται όμως αυτό το εξόφθαλμα προβληματικό τρόπο λειτουργίας. Περίεργο.

Το γεγονός πάντως ότι το τρόπος κοστολόγησης του χρηματιστηρίου ενέργειας εκτοξεύει το κόστος πάνω από ένα ποσοστό κατανάλωσης σημαίνει ότι πριμοδοτεί τους παραγωγούς ενέργειας σε επίπεδο αισχροκέρδειας όταν δεν υπάρχουν μηχανισμοί για αξιόπιστη παροχή με μονάδες βάσης και από την άλλη ότι προωθεί τον περιορισμό της κατανάλωσης (ώστε να μην φτάνει να αυξάνεται η τιμή).

Εκτός αυτού στην Ελλάδα δεν έχουν συναφθεί διμερή συμβόλαια με μεγάλους καταναλωτές όπως στην ΕΕ με αποτέλεσμα να είναι πιο εκτεθειμένοι σε αισχροκέρδεια όταν στην Πολωνία που έχει και λιγνίτες και χαμηλότερες τιμές, μόνο το 1% περνά από την ρουλέτα του χρηματιστηρίου ενέργειας.

Επίσης η Ελλάδα δεν διαθέτει δεξαμενές φυσικού αερίου (πηγή). Η ΕΕ μετά και την αναταραχή με την Ρωσία, επιβάλλει να γεμίζουν στην αρχή της σεζόν με απόθεμα ασφαλείας ώστε να απορροφούν τις αναταραχές στην αγορά. Όμως εκκρεμεί η κατασκευή της υποθαλάσσια δεξαμενή Καβάλας εδώ και πολύ καιρό. Έτσι η χώρα είναι έρμαιο της κερδοσκοπίας! Αναφέρεται από την ΕΒΙΚΕΝ ότι μόνο στην Ελλάδα από όλη την Ευρώπη πέρασε το 100% των ανατιμήσεων του φυσικού αερίου στον καταναλωτή (πηγή) Παράξενο; Εγκληματική αβλεψία ή ανικανότητα;

Η όλη κατάσταση το σκάνδαλο Enron, από δύο δεκαετίες πίσω στην Καλιφόρνια όπως προειδοποιούσαν κάποιοι που αγνοούνταν ως συνωμοσιολόγοι. Με το σκάνδαλο Enron οι «χρηματιστές» της ενέργειας βγάζαν εκτός ή μπλοκάραν γραμμές για να δημιουργούν συνθήκες ζήτησης και να ανεβάζουν τις τιμές (πηγή) πανηγυρίζοντας “Burn, baby burn” όταν είχε πυρκαγιά και καταστροφή γραμμών άρα μείωση παροχή και για πανηγυρίζοντας Burn, baby burn όταν είχε πυρκαγιά άρα απώλεια γραμμών-παροχής (πηγή) και περηφανεύονταν σε μαγνητοφωνημένες συνομιλίες ότι «κλέβαν» 1-2 εκατομμύρια την ημέρα από τον κόσμο της Καλιφόρνια! Όπως είπαμε αυτού του είδους η «επένδυση» είναι καλύτερο από το να σηκώνεις λεφτά από το ΑΤΜ.

Η δήθεν ανεξάρτητη από την δημοκρατική διακυβέρνηση ΡΑΕ αλλά ίσως εξαρτημένη από τα συμφέροντα αφού αυτή επιβλέπει την λοταρία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας και δίνει ανεξέλεγκτα άδειες ΑΠΕ θα υπολογίσει λέει τα υπερκέρδη του καρτέλ ενέργειας και θα φορολογηθούν στο 90%. Δηλαδή θα υπολογίσει πόσα θα επιστρέψουν στο κοινωνικό σύνολο. Βάλαμε δηλαδή τον λύκο να φυλάξει τα πρόβατα. Θυμίζει την εθελοντική φορολόγηση των εφοπλιστών που τελικά δεν εισπράχθηκε (αν και διαφημίστηκε).

Βέβαια λόγω του περίπλοκου τρόπου τιμολόγηση είναι δύσκολο να υπολογιστεί η αισχροκέρδεια από όσους δεν έχουν στοιχεία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας. Ίσως πρέπει να υπολογίσει κανείς ποια είναι η χονδρική προμήθειας φ.α. και το κόστος μετατροπή σε ενέργεια όπως και πολύ σημαντικό και ίσως το κυριότερο ποια η διαφορά από την τιμή που έχουν αδειοδοτηθεί τα ΑΠΕ και αυτή που τελικά αποζημιώνονται μέσω της λοταρίας του Χρηματιστήριου Ενέργειας. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κάνει έναν υπολογισμό για 1,4-3 δις € (πηγή) χωρίς όμως να φαίνονται οι λεπτομέρειες. Ενώ η Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ έχει μιλήσει για 200 δις € σε όλη την ΕΕ! (πηγή)

Επίλογος

Αν πράγματι υπήρχε πλάνο απεθνικοποίηησης συνάντησε αντίδραση κάποια ίσως τυχαία κάποια όχι και δεν προχώρησε απρόσκοπτα ως τώρα. Δέχθηκε την πίεση των μεταναστευτικών ροών ενώ η ανοχή της κοινωνίας είχε εξαντληθεί πριν την πανδημία και δεν μπόρεσε να προωθήσει την ισοπέδωση της χώρας σε ένα γκλομπαλιστικό πολτό υπό τον ολοκληρωτισμό του σοσιαλισμού των πολυεθνικών και των εξωκοινοβουλευτικών οντοτήτων (Διεθνές Δίκαιο, ΜΚΟ κλπ.).

Παράλληλα είχε ξεκινήσει η κάμψη της οικονομίας πριν την πανδημία από τα τέλη του 2019 με την η επιβράδυνση στην ΕΕ και άρα στην χώρα αφού τελικά είναι ευθέως εξαρτώμενη με τον τουρισμό που είχε εξαντλήσει την δυναμική με τα υποτιμημένα πακέτα στα μνημονιακά χρόνια.

Η πανδημία υπήρξε μια λύση όπως και για άλλες κυβερνήσεις παγκοσμίως βλέπε εξεγέρσεις με τα κίτρινα Γιλέκα στην Γαλλία που με το lockdown περιορίστηκαν η οποία αντιμετώπισε αντιδράσεις αλλά επιβράδυνε την αποεθνικοποίηση. Μπορεί να μην διαλύθηκε το ΕΣΥ εντελώς με τις συγχωνεύσεις δηλ. κλεισίματα νοσοκομείων αλλά δεν έγιναν προσλήψεις ακόμα και μέσα στην πανδημία ενώ προχώρησε και σε αναστολές ακόμα μέσω των αρνητών του υποχρεωτικού εμβολιασμού.

Διατηρήθηκε επίσης το μοντέλο του φτηνού μαζικού τουρισμού αν και υπό απειλή διεθνώς λόγω της πανδημίας. Αυτό έγινε με τα δανεικά του PEPP της ΕΚΤ για επιδόματα (πρέπει να είναι το μεγαλύτερο μέρος από τα 15 δις € που δόθηκαν για ενισχύσεις σε εταιρίες που έχασαν πάνω από το 20% του τζίρου) και σκανδαλώδη ασυδοσία για τουρίστες την ίδια στιγμή που οι ντόπιο στέναζαν κάτω από τα πιο αυστηρά μέτρα περιορισμού της ελευθερίας τους. Η κυβέρνηση χρηματοδοτώντας τα ΜΜΕ που έχει τον απόλυτο έλεγχο τους όπως και του οικονομικού συστήματος (μέσω lockdown και επιδομάτων) προσπάθησε να τρομοκρατήσει και να αυτοπροβληθεί ως σωτήρας της δημόσιας υγείας καλύπτοντας παράλληλα την ασυδοσία στον τουρισμό που θα διέψευδε το αφήγημα (πχ δήθεν λογισμικό για είσοδο το 2020 που αποδείχτηκε προβληματικό… δήθεν με πιστοποιητικό για εμβολιασμένους που δεν σταματά την διάδοση, αποσιώπηση κρουσμάτων στα covid free νησιά και διχασμό) την ίδια ώρα που υπήρχε υπερβάλλουσα θνησιμότητα από το καλοκαίρι του 2021.

Συνεχίζει επίσης τα ξεπουλήματα δημόσιας περιουσίας όμως η οικονομική αναταραχή περιέπλεξε αποτιμήσεις και χρηματοδότηση των εξαγορών. Από την άλλη όμως η πανδημία δίνει και μια πρώτης τάξης ευκαιρία για προμήθειες με αναθέσεις και ενδεχόμενο πλουτισμό κάποιων πάντα για το καλό της δημόσια υγείας. Οι αναθέσεις υπολογίζεται ότι έχουν φθάσει ως και τα 7 δις. Τελικά το που και σε ποιόν και γιατί σπαταλήθηκαν τα 44 δις € που παρείχε η ΕΚΤ για τους πειραματισμούς της «πανδημίας» θα πρέπει να είναι αντικείμενο έρευνας όταν η χώρα αποκτήσει ανεξάρτητους θεσμούς, όπως και το τι έγινε με τα μνημόνια.


Παρά τα όποια εμπόδια συνεχίζεται να αποεθνικοποιείται η χώρα και οικονομία της ειδικά μέσω της ενέργειας. Θα αποτελεί πλέον «χώρο» και όχι χώρα που θα ελέγχεται από διεθνή συμφέροντα σε συνεργασία με την εγχώρια ελίτ. Παράλληλα έτσι δημιουργείται ένας μοχλός εκβιασμού για το κοινωνικό σύνολο και για την εγχώρια ελίτ. Σε μια εποχή που το χρέος είναι μη βιώσιμο και τα χρήματα χάνουν την αξίας τους αυτό που θα έχει σημασία θα είναι οι πόροι. Εκεί που το 2015 το κλείσιμο των τραπεζών ήταν το φόβητρο, στο μέλλον μπορεί να κλείσουν οι διακόπτες της ενέργειας. Είναι κάτι πιο πειστικό ακόμα και για όσους δεν έχουν λεφτά στις τράπεζες.

Πηγή: analyst.gr

Δρόμος ανοιχτός

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου