Υποχώρηση της Ευρώπης συμφώνησαν Γιουνκέρ και Τραμπ

Του Λεωνίδα Βατικιώτη

Με βάση την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η επίσκεψη του προέδρου της Ζαν Κλοντ Γιουνκέρ στην Ουάσιγκτον την Τετάρτη 25 Ιουλίου ως στόχο είχε να τρίξει τα δόντια στον Τραμπ. Επίσης, να καταλάβει ότι αν δεν αναθεωρήσει την πολιτική του μετά τους δασμούς ύψους 7,7 δισ. δολ. που επέβαλε σε ευρωπαϊκά προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου και τους ευρωπαϊκούς δασμούς ύψους 3,3 δισ. δολ. που ακολούθησαν στα ουίσκι μπέρμπον, τις μοτοσυκλέτες Harley Davidson και τα τζιν Levi’s, θα ακολουθούσε ένα νέο κύμα ευρωπαϊκών δασμών ύψους 20 δισ. δολ. σε γεωργικά προϊόντα, μηχανολογικό εξοπλισμό και είδη υψηλής τεχνολογίας.

Μόνο που αυτή η ερμηνεία διαψεύδεται αρχικά από τα αποτελέσματα της συνάντησης, όπου αν κάτι συγκεκριμένο συμφώνησαν ήταν να αυξήσει η Ευρώπη τις εισαγωγές σόγιας και υγροποιημένου φυσικού αερίου, κόβοντας έτσι τους ενεργειακούς δεσμούς της Ευρώπης με τη Ρωσία και προσδένοντας πιο στενά την Ευρώπη στο ενεργειακό άρμα των ΗΠΑ! Ο Γιουνκέρ επομένως επέστρεψε με μερικά δισεκατομμύρια επιπλέον αμερικανικές εισαγωγές στη γηραιά ήπειρο, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα του Τραμπ: να μειωθεί το εμπορικό έλλειμα των ΗΠΑ στις συναλλαγές με την Ευρώπη, που το 2017 ανήλθε σε 151 δισ. δολ., σε ένα συνολικό εμπορικό έλλειμμα ύψους 566 δισ. δολ., αυξημένο κατά 10% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Το έλλειμα δε των ΗΠΑ με τη Γερμανία, την οποία ο Τραμπ θεωρεί υπαίτια άδικων εμπορικών πρακτικών, ανέρχεται σε 64 δισ. δολ.
 Επιπλέον, καμία συμφωνία για ακύρωση των μέτρων που έχουν ήδη εφαρμοστεί δεν ανακοινώθηκε. Το μόνο σχετικό ήταν επιτροπές που θα εξετάσουν την μείωση των αυξημένων δασμών, οι οποίοι φυσικά παραμένουν. Κι όχι μόνο παραμένουν αλλά ενισχύονται. Οι επιδοτήσεις ύψους 12 δισ. δολ. προς τους αμερικανούς αγρότες που ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος μια μέρα πριν την άφιξη του Γιουνκέρ, ο οποίος συνοδευόταν μάλιστα από την αρμόδια επίτροπο για το Εμπόριο Σεσίλια Μάλμστρομ, αν κάτι δείχνουν είναι τα τεράστια περιθώρια που διαθέτει ο Τραμπ να στηρίζει έμπρακτα τους κλάδους που δέχονται τις επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου. Κι έτσι να δείχνει ότι μπορεί να αντέξει αλλεπάλληλους γύρους εμπορικών δασμών, χωρίς να κινδυνεύει να αποξενωθεί από την εκλογική του βάση και του αμερικάνους φορολογούμενους. Η Ευρώπη, αντίθετα, δέσμια μιας νεοφιλελεύθερης αντίληψης που πρωτοεφαρμόστηκε τη δεκαετία του ’80 εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις κρατικές επιδοτήσεις σε πληττόμενους ως κόκκινο πανί, ακόμη και τώρα που η Μέκκα του νεοφιλελευθερισμού τις εγκαταλείπει.

Η αλήθεια είναι ότι Γιουνκέρ και Μάλμστρομ διέσχισαν τον Ατλαντικό για ένα και μόνον λόγο: για να αποτρέψουν το νέο κύμα δασμών του Τραμπ που θα στόχευε στην ευρωπαϊκή, δηλαδή την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία και δη τις εταιρείες Mercedes και BMW. Σειρά του Τραμπ άλλωστε ήταν τώρα να ανακοινώσει μέτρα, κι όχι των Ευρωπαίων… Το ειδικό βάρος που διαθέτουν στο αμερικανικό εμπορικό έλλειμμα οι εισαγωγές των δύο γερμανικών πολυεθνικών αποκαλύπτονται αν λάβουμε υπ’ όψη μας ότι από εισαγωγές αυτοκινήτων ύψους 184 δισ. δολ. το 2017, τα 47 δισ. αφορούσαν ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Η ανακούφιση που προκάλεσε στην Γερμανία η συμφωνία Γιουνκέρ – Τραμπ φάνηκε κι από την ενθουσιώδη υποδοχή που της επιφύλαξε ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, Πίτερ Αλτμάιερ, ο οποίος συνεχάρη δημόσια τους δύο αντιπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής…

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Νέα σελίδα»

Πηγή: ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΒΑΤΙΚΙΩΤΗΣ

Δρόμος ανοιχτός

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου