Σχολικά (και άλλα) γεύματα

 
Επίτιμοι καλεσμένοι στο γεύμα, είναι η σύμπραξη του (μεγάλου) ιδιωτικού τομέα με το Δημόσιο και οι έκτακτες ενέργειες λόγω της πανδημίας.

Του Δημήτρη Κωστάκου

“Ένθα περιττή τροφή, πολλοί μύες και γαλαί.”

(Όπου το φαγητό περισσεύει, υπάρχουν πολλά ποντίκια και γάτες).

Αρχαία ελληνική παροιμία

Το τραπέζι, είναι στρωμένο. Όμως, το φαγητό αν και περισσεύει (για ορισμένους), για κάποιους άλλους (τους περισσότερους) δεν επαρκεί.

Επίτιμοι καλεσμένοι στο γεύμα, είναι η σύμπραξη του (μεγάλου) ιδιωτικού τομέα με το Δημόσιο και οι έκτακτες ενέργειες λόγω της πανδημίας.

Σύμφωνα με καταγγελίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το πλέον πρόσφατο κρούσμα, αφορά τα σχολικά γεύματα, αλλά και το ενιαίο κέντρο τηλεφωνικής εξυπηρέτησης του υπουργείου Εργασίας.

Στην πρώτη περίπτωση, το Ελεγκτικό Συνέδριο με πρόσφατη απόφασή του (13 Οκτωβρίου), ακύρωσε τον διαγωνισμό του ΟΠΕΚΑ για σχολικά γεύματα κατά τις σχολικές χρονιές 2021-22, 2022-23, με επέκταση το 2023-2024, διότι φέτος, για πρώτη φορά μπήκε όρος στον διαγωνισμό που απορρίπτει τη συμμετοχή μικρομεσαίων επιχειρήσεων και αναθέτει την πλειονότητα των συμβάσεων σε λιγότερες από πέντε εταιρείες. Κατά την απόφαση: “Σε τρεις συμβάσεις η αξία υπερβαίνει τα 20 εκατομμύρια ευρώ, και σε δύο τα 10 εκατομμύρια”.

Αν δεν βρεθεί λύση, υπάρχει κίνδυνος τα παιδιά των δημοτικών σχολείων να μην πάρουν σχολικά γεύματα, σε μια περίοδο ασφυκτικών οικονομικών πιέσεων για τις περισσότερες οικογένειες.

Αν, σύμφωνα με τις καταγγελίες, το πρόγραμμα υλοποιηθεί ως έχει, τότε τα παιδιά θα έχουν φαγητό (με ανακυκλώσιμο σερβίτσιο) και κάποιοι άλλοι με χρυσά κουτάλια.

Ειδικότερα, η απόφαση αναφέρει: “τίθεται για πρώτη φορά όρος στη διακήρυξη του ΟΠΕΚΑ που…. αντιβαίνει και στην ευρωπαϊκή οδηγία περί υγιούς ανταγωνισμού, και στο νόμο 4412/16 περί Δημοσίων συμβάσεων και στις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της αναλογικότητας του νόμου” και… “απορρίπτει τη συμμετοχή μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την ανάπτυξη υγιούς και αποτελεσματικού ανταγωνισμού”.

Στην δεύτερη περίπτωση, δια της κοινοβουλευτικής οδού, έγιναν καταγγελίες σχετικά με την διάθεση υπέρογκου ποσού (12,1 εκ. ευρώ για ένα χρόνο) και τρωτές διαδικασίες ανάθεσης, από το υπουργείο Εργασίας σε εταιρεία επιχειρησιακών συμβούλων, του ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου του υπουργείου και εποπτευομένων από αυτό, φορέων.

Ερώτηση και αίτημα κατάθεσης εγγράφων με το παραπάνω θέμα κατέθεσαν 45 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με επικεφαλής την αναπληρωτρια τομέαρχη για την Κοινωνική Αλληλεγγύη Θεανώ Φωτίου και την τομέαρχη Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου.

Όπως επισημαίνεται στην ερώτηση, με διαδικασίες κατεπείγοντος, κατά παρέκκλιση της ισχύουσας νομοθεσίας περί δημοσίων έργων και προμηθειών, βάση της νομοθεσίας αντιμετώπισης των έκτακτων αναγκών εξαιτίας της πανδημίας, εκλήθησαν σε διαπραγμάτευση πέντε εταιρείες που, όλως τυχαίως, εκτέλεσαν και εκτελούν έργα με την κυβέρνηση της ΝΔ: η PRICE WATERHOUSE COOPERS GREECE, η GRANT THORNTON A.E., η KPMG GREECE, η E & Y – ΕΡΝΣΤ & ΓΙΑΝΓΚ (ΕΛΛΑΣ) ΟΡΚΩΤΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ- ΛΟΓΙΣΤΕΣ Α.Ε. και η DELOITTE BUSINESS SOLUTIONS A.E.

Εμφανίστηκε μόνον η DELOIΤTE, στην οποία και ανατέθηκε το έργο με έκπτωση μόλις 3,27%.

Μάλιστα, παρατηρείται ότι οι απαραίτητες πληροφοριακές υποδομές και τα τεχνικά έργα απορροφούν μικρά ποσά, ενώ για ενέργειες επικοινωνίας και δημοσιότητας του έργου, προβλέπεται η διάθεση 3,5 εκατομμυρίων…

Αν το έργο “παγώσει”, τότε η εξυπηρέτηση των εργαζομένων και των συνταξιούχων θα παραμείνει (κατά Κώστα Σημιτη) “μακέτο”.

Αν, κατά τα καταγγελλόμενα, υλοποιηθεί με βάση τα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί, τότε οι ασφαλισμένοι θα αισθάνονται (όχι, χωρίς θλίψη) στο υπουργείο Εργασίας, αντί για “σαν στο σπίτι τους”, “σαν στη βίλα τους”.


Δρόμος ανοιχτός

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου