Η πολυδιαφημισμένη ναυτική επιχείρηση, «Ασπίδες», στην Ερυθρά Θάλασσα, για την προστασία εμπορικών πλοίων από τους Χούθι της Υεμένης, με τη συμμετοχή μιας ελληνικής φρεγάτας, και με κέντρο Διοίκησης τη Λάρισα, γίνεται, όπως υποστηρίζει η ελληνική κυβέρνηση, για την προστασία των ελληνικών πλοίων. Μόνο που, έως τώρα, η Διοίκηση στη Λάρισα δεν έχει δώσει κανένα στοιχείο ότι η φρεγάτα, «Υδρα», έχει συνοδεύσει έστω και ένα πλοίο με ελληνική σημαία. Αντίθετα, ομιλεί, γενικώς και αορίστως, περί πλοίων «ελληνικών συμφερόντων».
Είναι προφανές ότι οι Ελληνες εφοπλιστές -πλην λίγων εξαιρέσεων- δεν έχουν πατρίδα, και Θεό τους έχουν το χρήμα. Η ελληνική σημαία, εξάλλου, όπως είναι πασίγνωστο, σε ελάχιστα καράβια τους υπάρχει, και βέβαια, πολύ μικρή είναι η οικονομική συμβολή τους στην χειμαζόμενη, ιδιαίτερα την περίοδο των μνημονίων, οικονομία της χώρας.
Παρά ταύτα, ουδεμία στιγμή σταμάτησαν οι παρεμβάσεις τους στην πολιτική ζωή της Ελλάδας, είτε μέσω της παντοδυναμίας τους στα Μέσα Ενημέρωσης, είτε δια των άμεσων ντιρεκτιβών των κάθε λογής «σαλονιών» της εγχώριας «ελίτ». Οι, δε, σχέσεις τους με την κυβέρνηση είναι διαπλεκόμενες και μάλλον «συνεταιρικές». Με ό,τι ενδοοικογενειακά «καυγαδάκια» μπορεί να υπάρξουν. Φτάνει να μην μετατραπούν σε ενδοσυστημικές «βεντέτες».
Οποια πέτρα να σηκώσεις
Οι μπίζνες των Ελληνων εφοπλιστών, όπως άλλωστε και όλων των εφοπλιστών, δεν έχουν σύνορα. Ούτε και ιδεολογικούς φραγμούς. Είτε είναι δικτατορίες, είτε δημοκρατίες, ουδόλως ενδιαφέρει. Οι μπίζνες είναι μπίζνες.
Ηταν με τον Καντάφι, αλλά εύκολα άλλαξαν πλευρά, και κάνουν εμπόριο καυσίμων με αυτούς που τον ανέτρεψαν, με τη νέα «κυβέρνηση» της Λιβύης. Είναι πετρέλαιο της χώρας του «άξονα του κακού», όπως χαρακτηρίζουν οι ΗΠΑ το Ιράν; Και αυτό το μεταφέρουν. Είναι πετρέλαιο των τζιχαντιστών της Συρίας και του Ιράκ που διερχόταν μέσω Τουρκίας; Ιδιο χρώμα έχει παντού το πετρέλαιο.
Μέχρι ταυτόχρονες μεταφορές και για Αμερικανούς, Ρώσους και Κινέζους, κάνουν. Μπορεί να προμηθεύει κάποιος εξ’ αυτών καύσιμα στον αμερικανικό 6ο Στόλο στη Μεσόγειο, με έδρα τη Σούδα, αλλά ταυτόχρονα κάνει μπίζνες και με τον Πούτιν. Οξύμωρο; Κι’ όμως, αληθινό.
Ακόμα και πίσω από «κολεγιές» με Ισραηλινούς, Ρώσους ολιγάρχες, και συγγενικά πρόσωπα πρωτοκλασάτων Ελλήνων πολιτικων, με στόχο ρωσικά διϋλιστήρια -ή διευκολυνση ρωσικών συμφερόντων- στη νότιο Ευρώπη, φέρονται να βρίσκονται Ελληνες εφοπλιστές.
Στο στόχαστρο ο Πούτιν
Πρόσφατα, το περιοδικό, Forbes, έβγαλε στα μανταλάκια τους Ελληνες εφοπλιστές, Μαρινάκη, Προκοπίου και Οικονόμου (φωτογραφία), επειδή τα τάνκερ τους μεταφέρουν ρωσικούς ενεργειακούς πόρους, παρά την αντιπαράθεση της Δύσης με τη Ρωσία και τις Δυτικές κυρώσεις.
Το δημοσίευμα, ουσιαστικά, είναι συνέχεια περσινών παρόμοιων δημοσιευμάτων σε μεγάλα αμερικανικά Μέσα Ενημέρωσης. Ενδεικτικά, τον Μάϊο του 2023, και ενώ συζητείτο στην ΕΕ το νέο, ενδέκατο (!) πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, με έμφαση, μεταξύ άλλων, στις ναυτικές μεταφορές ρωσικών ενεργειακών πόρων, η αμερικανική, Wall Street Journal, έκανε γνωστό ότι το Κίεβο έχει βάλει στη «μαύρη λίστα» Ελληνες εφοπλιστές.
Στο δημοσίευμα με τίτλο, «It’s a bad boy», γινόταν αναφορά στους εφοπλιστές, Γιώργο Οικονόμου, Ανδρέα Μαρτίνο και τον αδελφό του (πρώην διοικητής Αγίου Ορους), καθώς και στον Γιώργο Προκοπίου (του δόθηκαν και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά). Τώρα, στο δημοσίευμα του Forbes προστέθηκε το όνομα του ιδιοκτήτη του «Ολυμπιακού» και μεγάλου εκδοτικού συγκροτήματος, του Μαρινάκη.
Πάμπολλα, επίσης, είναι τα δημοσιεύματα στον ξένο και στον ελληνικό Τύπο για μεταφορτώσεις πετρελαίου στον Λακωνικό Κόλπο.
Και με τον 6ο Στόλο και με τους Ρώσους
Να σημειωθεί πως η Αρκή Καταπολέμησης της Διαφθοράς στο Κίεβο περισσότερο ελέγχεται από τους Αμερικανούς παρά από τους Ουκρανούς. Σε σημείο, μάλιστα, ακόμα και ο Ζελένσκι, όπως αναφέρουν ουκρανικά ΜΜΕ, να … δυσφορεί (!).
Βέβαια, σχεδόν όλοι οι παραπάνω Ελληνες εφοπλιστές δουλεύουν ταυτόχρονα και με τις ΗΠΑ. Για παράδειγμα, ο Προκοπίου, ο οποίος είναι στην ουκρανική «μαύρη λίστα», τον Δεκέμβριο του 2019, κατά τα επίσημα εγκαίνια των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου, φωτογραφιζόταν με τον τότε πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάϊατ, παρόντων των υπουργών, Άδωνη Γεωργιάδη, και άλλων.
Ο ίδιος, επίσης, δούλευε από το 2016 στη μεταφορά πετρελαίου από το Ιράν. Ως γνωστόν, με αφορμή την κατάσχεση φορτίου ιρανικού αργού πετρελαίου από δεξαμενόπλοιο με σημαία της Ρωσίας, σε ελληνικά ύδατα, τον Μάϊο του 2022, αναφέρθηκε στα ΜΜΕ ότι μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο για λογαριασμό των ΗΠΑ. Να σημειωθεί πως οι ΗΠΑ, παρά το εμπάργκο σε βάρος του Ιράν, εισάγουν συστηματικά πετρέλαιο από τη χώρα, λόγω της ειδικής ποιότητάς του (!).
Ελληνο-τουρκικές μπίζνες
Τώρα, ούριο άνεμο για τους Ελληνες εφοπλιστές έφερε και η πρόσφατη επίσκεψη Μητσοτάκη στην Τουρκία και η συνάντησή του με τον Τ. Ερντογάν. Ως γνωστόν, οι δυό τους ανακοίνωσαν τη δημιουργία Επιχειρηματικού Συμβουλίου: Επικεφαλής φέρονται να είναι, από τουρκικής πλευράς, ο Αντνάν Πολάτ (μεγαλοκατασκευστής – Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας), και ο εφοπλιστής, Γιώργος Προκοπίου.
Να σημειωθεί πως ο κλάδος των Ναυπηγείων στην Τουρκία έχει μεγάλη ανάπτυξη. Ως γνωστόν, επίσης, ο Γ. Προκοπίου, επί κυβέρνησης Μητσοτάκη, πήρε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Επιπλέον, ο ίδιος έχει εταιρεία, εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, ενώ πέρυσι έκλεισε νέα συμφωνία με τις ΗΠΑ για τη μεταφορά LNG.
Ενδιαφέρον είναι ότι εδώ και χρόνια, οι κορυφαίοι μεταφορείς αμερικανικού LNG είναι ελληνικές ναυτιλιακές (όμιλοι Αγγελικούση, Λιβανού, Τσάκου, Προκοπίου, Οικονόμου, Μαρτίνου, Μαρινάκη, Λάτση). Μεγάλα είναι τα ντηλ με LNG και για το μεγαλόπνο σχέδιο, made in Πάϊατ, με κέντρο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Το «ποδόσφαιρο» της εξουσίας
Εννοείται, πάντως, ότι για τη μερίδα του λέοντος μπορεί να ξεσπάσει αδυσώπητος πόλεμος στους κόλπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Εξάλλου, η πρόσφατη «ρήξη» του εφοπλιστή και κατόχου μεγάλων media, Βαγγέλη Μαρινάκη, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, αποδίδεται, μεταξύ των άλλων, και σε τέτοιες συγκρούσεις ανάμεσα σε επιχειρηματικά συμφέροντα.
Χρόνια τώρα, βέβαια, Μητσοτάκης και Μαρινάκης συμπεριφέρονταν ως «συνεταίροι»,ενώ τα media του εφοπλιστή στήριζαν αναφανδόν την κυβέρνηση της ΝΔ. Αίφνης τώρα, κάνουν μούτρα ο ένας στον άλλον. Πάντως, εσχάτως, ο Β. Μαρινάκης, παρά τις «κόντρες» του με το μέγαρο Μαξίμου, δεν έχασε την ευκαιρία να παραστεί σε εκδήλωση της αδελφής του πρωθυπουργού, Ντόρας Μπακογιάννη, στην Κρήτη.
Πάντως, μια «ψυχρότης», όπως φημολογείται στον επιχειρηματικό κόσμο, φαίνεται ότι υπάρχει και στις σχέσεις άλλου εφοπλιστή, κατόχου Μέσων Ενημέρωσης, με τον Κ. Μητσοτάκη. Μάλιστα, οι κακές γλώσσες αναφέρουν ότι ο πρωθυπουργός του τηλεφωνεί (πρωθυπουργός τηλεφωνεί σε επιχειρηματία!) και ο εφοπλιστής δεν του το σηκώνει. Το «ποδόσφαιρο» της εξουσίας, φαίνεται χαλάει καρδιακές φιλίες!
Μάχη στις Βρυξέλλες
Πέρυσι, πάντως, ενώ συζητείτο το 11ο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, και ο Ελληνας πρωθυπουργός εμφανιζόταν υπέρμαχος της στήριξης της Ουκρανίας, στις Βρυξέλλες, η Αθήνα έδινε σκληρή μάχη κατά της ουκρανικής «μαύρης λίστας» (International Sponsors of War) με τις ελληνικές εφοπλιστικές οικογένειες που είχε βγάλει στα μανταλάκια η αμερικανική εφημερίδα, The Wall Street Journal.
Το θέμα κρίθηκε ακανθώδες για τον Κ. Μητσοτάκη, δεδομένων των σχέσεων που φέρεται να διατηρεί με το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Μάλιστα, κατά πληροφορίες, παράγοντες του εφοπλιστικού κεφαλαίου πηγαινοέρχονταν στο μέγαρο Μαξίμου, ενώ έγιναν επαφές, στις Βρυξέλλες, και με την ουκρανική πλευρά.
Κατά πληροφορίες, στις επαφές επισημάνθηκε ότι, εάν το Κίεβο δεν βγάλει από τη «μαύρη λίστα» του τους Ελληνες εφοπλιστές, η Αθήνα θα προβάλλει εμπόδια στην ψήφιση του 11ου πακέτου. Βέβαια, εμπόδια σε διάφορα θέματα δεν έβαζε μόνο η ελληνική πλευρά, αλλά και πλειάδα χωρών -μελών της ΕΕ, ανάλογα με τα συμφέροντά της.
Εκτός της ελληνικής κυβέρνησης, εξαιρετικά μεγάλη δραστηριότητα -λόμπινγκ- στις Βρυξέλλες ανέπτυξε και Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (EEE). Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, τον Σεπτέμβριο του 2023, διοργάνωσε κοινή εκδήλωση με την Ενωση Γερμανών Εφοπλιστών (VDR), παρουσία της προέδρου της, Μελίνας Τραυλού, και του μόνιμου αντιπροσώπου της Ελλάδας στην ΕΕ, διπλωμάτη, Ιωάννη Βραΐλα.
Πηγή: neostrategy.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου