Φιμώνουν παντού την Παλαιστίνη: Η Eurovision ως μικρογραφία της διεθνούς προπαγάνδας


Προκλητικές παρεμβάσεις της EBU που νομιμοποιεί την διεθνή παρουσία του Ισραήλ και καταπνίγει τις αντιδράσεις υπέρ της Παλαιστίνης.

Της Τζένης Κριθαρά

Λίγες ώρες πριν την διεξαγωγή του τελικού του διαγωνισμού της Eurovision, η συμμετοχή του Ισραήλ συγκαταλέγεται στα μεγάλα φαβορί για την νίκη. Στις διαμαρτυρίες που εξέφραζαν για μήνες οι φίλοι της Eurovision, η διοργανώτρια αρχή απαντούσε ότι δεν μπορεί να αποκλείσει το Ισραήλ από τον διαγωνισμό γιατί το περιεχόμενό του είναι μουσικό και δεν επιτρέπονται οι πολιτικές θέσεις. Η όλη εξέλιξη του διαγωνισμού, όμως, αυτή την εβδομάδα – μπροστά και πίσω από τις κάμερες- είναι μόνο πολιτική. Για την ακρίβεια, είναι βαθιά προπαγανδιστική. Με τον ίδιο τρόπο που η παλαιστινιακή πλευρά και οι φιλοπαλαιστινιακές φωνές φιμώνονται σε όλες τις διεθνείς εκδηλώσεις, τα διεθνή fora, τους διεθνείς οργανισμούς και – κυρίως – τα μέσα ενημέρωσης σε όλον τον κόσμο, φιμώνονται και στην Eurovision.

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να εξετάσεις κανείς πώς η Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση (EBU) εφαρμόζει την ισραηλινή προπαγάνδα στο πλαίσιο της Eurovision γιατί αφενός αποτελεί μικρογραφία της διεθνούς κοινότητας, αφετέρου πρόκειται για έναν διαγωνισμό που λόγω του καλλιτεχνικού προσήμου προβάλλει εδώ και χρόνια ως πρόταγμα την πολυπολιτισμικότητα, την ισότητα και την ειρήνη. Επιπλέον, πρόκειται για έναν διαγωνισμό που οι κανόνες του αλλάζουν σχεδόν κάθε χρόνο. Η EBU αξιοποίησε αυτή την δυνατότητα στο έπακρο για να σιγάσει κάθε φιλοπαλαιστινιακή φωνή.

Η προπαγάνδα σε τέσσερα βήματα:

1. ΑΛΛΑΖΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΣΕ ΒΟΛΕΥΟΥΝ. Όπως έπραξε σύσσωμη η διεθνής κοινότητα, έτσι και η Eurovision τηρεί την στάση των δύο μέτρων και δύο σταθμών. Απαγόρευσε τάχιστα την συμμετοχή της Ρωσίας στον διαγωνισμό μετά την εισβολή στην Ουκρανία το 2022. Την ίδια χρονιά, η Ουκρανία κέρδισε την Eurovision με το συγκρότημα Kalush Orchestra, το οποίο σε κάθε του δημόσια δήλωση αναφερόταν στο δράμα του ουκρανικού λαού, ενώ το στάδιο του Τορίνο είχε πλημμυρίσει από ουκρανικές σημαίες. Οι παρουσιαστές της βραδιάς έκαναν διαρκώς αναφορές στην ανάγκη για ειρήνη και αλληλεγγύη προς την Ουκρανία. Και σε αυτή την περίπτωση, δηλαδή, η Eurovision έλαβε ξεκάθαρη πολιτική θέση. Το ίδιο έπραξε και φέτος επιτρέποντας στο Ισραήλ να συμμετάσχει κανονικά στην διοργάνωση ενώ διαπράττει γενοκτονία στην Λωρίδα της Γάζας. Λέτε να έχει καμία σχέση το γεγονός ότι ο βασικός χρηματοδότης της διοργάνωσης είναι η ισραηλινή εταιρεία Moroccanoil;

2. ΚΑΤΑΠΝΙΓΕΙΣ ΤΙΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΜΕ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΙΚΕΣ ΤΙΜΩΡΙΕΣ. Μήνες πριν φτάσουν οι εθνικές αποστολές στο Μάλμε της Σουηδίας, η EBU ανακοίνωσε ότι απαγορεύονται η παλαιστινιακή σημαία και τα παλαιστινιακά σύμβολα στο στάδιο που διεξάγεται η εκδήλωση. Φρόντισε, μάλιστα, να δείξει ότι δεν αστειεύεται από τον πρώτο ημιτελικό. Στην σκηνή ανέβηκε ο παλαιστινιακής καταγωγής Σουηδός τραγουδιστής Eric Saade, ο οποίος είχε εκπροσωπήσει την χώρα στην Eurovision το 2011 καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση. Πρόκειται για ένα από τα πιο δημοφιλή τραγούδια και ένα από τα πιο δημοφιλή πρόσωπα στις τάξεις των φίλων της διοργάνωσης. Ο 33χρονος Saade τραγούδησε φορώντας στον αριστερό του καρπό μία παλαιστινιακή μαντίλα, μία καφίγια. Ξέροντας ότι θα του το απαγόρευαν, στην επίσημη γενική πρόβα (η οποία για λόγους τεχνικής ασφάλειας «παίζει» παράλληλα με το live πρόγραμμα) φόρεσε μία σειρά βραχιόλια. Για να τον τιμωρήσει, η EBU δεν ανήρτησε την εμφάνισή του στο επίσημο κανάλι της Eurovision. Δυστυχώς γι αυτούς, το βίντεο έχει κάνει τον γύρο του κόσμου από εκατομμύρια λογαριασμούς στα social media.


Αντίστοιχα, οι διοργανωτές απαγόρευσαν στην συμμετοχή της Ιρλανδίας και το Bambie Thug να γράψει πάνω στο σώμα του τις λέξεις «Εκεχειρία» και «Ελευθερία για την Παλαιστίνη». «Ήταν πολύ σημαντικό για μένα να συμπεριλάβω αυτά τα μηνύματα στην εμφάνισή μου, διότι είμαι υπέρ της δικαιοσύνης και υπέρ της ειρήνης. Δυστυχώς, αναγκάστηκα να αλλάξω αυτά τα μηνύματα και να γράψω απλώς το «Crown the Witch» με εντολή της EBU», δήλωσε το ίδιο σε συνέντευξη Τύπου.

Η πιο προκλητική παρέμβαση υπέρ του Ισραήλ έγινε μετά την λήξη του δεύτερου ημιτελικού, στον οποίο συμμετείχε η ισραηλινή αποστολή. Η Έντεν Γκολάν ρωτήθηκε από έναν Πολωνό δημοσιογράφο κατά την διάρκεια της καθιερωμένης συνέντευξης Τύπου εάν έχει σκεφτεί ότι με την παρουσία της στον διαγωνισμό προκαλεί κινδύνους για τους άλλους διαγωνιζόμενους και το κοινό. Ο εκπρόσωπος της EBU που καθόταν ακριβώς δίπλα της – παραβιάζοντας την σειρά εμφάνισης με την οποία κάθονταν όλοι οι άλλοι υποψήφιοι – της είπε ότι αν δεν θέλει, δεν χρειάζεται να απαντήσει αυτή την ερώτηση. Τότε, πετάχτηκε ο εκπρόσωπος της Ολλανδίας Joost Klein – ο οποίος είχε καλύψει το πρόσωπό του με ένα πανί για να μην την βλέπει – και είπε: «Γιατί όχι;». Η απάντηση της EBU ήρθε μία ημέρα αργότερα. Του απαγόρευσαν να κάνει πρόβα για τον μεγάλο τελικό και η συμμετοχή του είναι στον «αέρα», αφού η δημόσια τηλεόραση της Ολλανδίας σκέφτεται να αποσυρθεί μετά από αυτό.


Και τι να πει κανείς για το Βέλγιο; Ενώ η συμμετοχή του Mustii ήταν από τα φαβορί μέχρι την βραδιά του ημιτελικού, αποκλείστηκε. Λέτε να έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι η δημόσια βελγική τηλεόραση διέκοψε το πρόγραμμά της για πέντε λεπτά ούτως ώστε να μην προβάλλει την ισραηλινή συμμετοχή; Αντ’ αυτού, πρόβαλε το εξής μήνυμα: «Πρόκειται για συνδικαλιστική δράση. Καταδικάζουμε τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το κράτος του Ισραήλ. Επιπλέον, το κράτος του Ισραήλ καταστρέφει την ελευθερία του Τύπου. Γι’ αυτό διακόπτουμε για λίγο την εκπομπή. Κατάπαυση πυρός τώρα. Σταματήστε τη γενοκτονία τώρα».
3. ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΝΕΙΣ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ. Όταν βγήκε στην σκηνή η Έντεν Γκολάν σείστηκε το στάδιο. Από τις αποδοκιμασίες. Το ίδιο συνέβη σε όλες τις πρόβες της. Ωστόσο, οι εκατομμύρια Ευρωπαίοι που παρακολουθούσαν από τα σπίτια τους άκουσαν το κοινό χειροκροτεί και επιδοκιμάζει την Ισραηλινή τραγουδίστρια, η οποία ευχαρίστησε κιόλας στο τέλος το κοινό. Η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση της Σουηδίας (SVT) είχε δηλώσει ότι δεν πρόκειται να καλύψει με εφέ τυχόν αποδοκιμασίες εναντίον της ισραηλινής συμμετοχής, ωστόσο αυτό ακριβώς συνέβη και μάλιστα, τόσο ερασιτεχνικά που είναι να απορεί κανείς. Άραγε, δεν σκέφτηκαν ότι οι δεκάδες χιλιάδες θεατές μέσα στο στάδιο καταγράφουν με τα κινητά τους;

@eurovisionflare can be heard through the stream… #eurovisionflare #eurovision2024 #eurovision #esc #foryou #fyp #viral #trending #xyzbca #edengolan #hurricane

♬ original sound – EurovisionFlare


4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΣ ΝΕΟ ΑΦΗΓΗΜΑ. Αφού η προσπάθεια να περιοριστούν οι αποδοκιμασίες προς την ισραηλινή συμμετοχή απέτυχε παταγωδώς- ιδίως μετά τις μαζικές διαδηλώσεις έξω από το στάδιο και την στάση της EBU απέναντι στο Eric Saade – οι διοργανωτές … θυμήθηκαν ότι το φετινό μήνυμα είναι «Η μουσική μας ενώνει» και έπαιξαν το χαρτί της 20χρονης Έντεν από το Ισραήλ που έρχεται σε δύσκολη θέση με τις «αντισημητικές εκδηλώσεις» και το μόνο που θέλει είναι να τραγουδήσει. Τις τελευταίες ώρες καταρρέει και αυτό το αφήγημα. Μόνο αθώα δεν είναι για όσα συμβαίνουν γύρω από την συμμετοχή της η Έντεν Γκολάν. Τον Οκτώβριο, παρουσίασε το τραγούδι της με τίτλο «October Rain» και σαφείς αναφορές στην επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου. Μετά την κατακραυγή των φίλων της διοργάνωσης, η EBU αναγκάστηκε να την συμμορφώσει και τότε παρουσίασε με την ίδια μουσική το τραγούδι «Hurrican» με το οποίο διαγωνίζεται και το οποίο έχει σαφή μηνύματα. Στις αποδοκιμασίες που δέχθηκε στις πρόβες απάντησε: «Έχουμε έναν σημαντικό ρόλο να παίξουμε για να δείξουμε στον κόσμο ότι είμαστε εδώ και δεν πάμε πουθενά. Το τραγούδι μας είναι σαν το έθνος μας, γεμάτο καρδιά και σκοπεύω να σκορπίσω αυτή την καρδιά στη σκηνή».

Η Έντεν Γκολάν απαντάει με προκλητική απάθεια για όσα συμβαίνουν στην Λωρίδα της Γάζας. Δεν θα περίμενε κανείς κάτι καλύτερο από κάποια που περιμένει να ολοκληρωθεί η Eurovision για να καταταγεί! Αυτό, όμως, που έχει εξοργίσει περισσότερο το κοινό είναι το βίντεο που ανήρτησε στα προσωπικά της μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στα οποία χλευάζει το κίνημα #freePalestine που την κατακρίνει. Το βίντεό της θυμίζει έντονα τα βίντεο που αναρτούσαν Ισραηλινοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέχρι πριν μερικούς μήνες, στα οποία χλεύαζαν Παλαιστίνιες που έκλαιγαν πάνω από τα πτώματα των παιδιών τους.
@monadikoi.anthropoi Κι ενώ η ίδια η διοργάνωση προσπαθεί να πείσει τους πάντες πως δεν «χωρούν» πολιτικές απόψεις στον διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision, ενώ απέκλεισαν την συμμετοχή του Βελγίου έπειτα από προβολή αντιπολεμικού μηνύματος, ο επίσημος λογαριασμός της δημόσιας τηλεόρασης του Ισραήλ στο TikTok κοινοποίησε το βιντεο που παρακολουθείτε, όπου φαίνονται καθαρά τα άτομα που απαρτίζουν την φετινή Ισραηλινή ομάδα να χλευάζει το παγκόσμιο κίνημα “Free Palestine” με τους ίδιους τους Ισραηλινούς να «γιουχάρουν» την εκπρόσωπο τους και να φωνάζουν «Free Palestine». Αναρωτιόμαστε αν αυτή η συμπεριφορά εμπίπτει στο non-political που προσπαθεί να θέσει η EBU και αν πρόκειται να υπάρξουν κυρώσεις προς την ισραηλινή συμμετοχή.. αλλά μάλλον δεν θα υπάρξουν.. 🤦‍♀️🙅‍♀️ #foryoupage #fyp #tiktokgreece

♬ πρωτότυπος ήχος – Μοναδικοί Άνθρωποι
Είναι εμφανές ότι οι διοργανωτές της Eurovision δεν περίμεναν ότι το κοινό του διαγωνισμού θα έχει τόσο ξεκάθαρη θέση υπέρ της Παλαιστίνης. Πίστευαν – ή ήλπιζαν – ότι η «καραμέλα» περί μη πολιτικού διαγωνισμού είναι αρκετή για να κάνει τους θεατές να αγνοήσουν την εξελισσόμενη γενοκτονία, την στιγμή που η EBU κάνει τεμενάδες στο Ισραήλ. Η αντίδραση του κοινού, όμως, η οποία βρίσκει χώρο και χρόνο στα sociale media, είναι τόσο έντονη που έχει αναγκάσει ακόμα και τους ίδιους τους καλλιτέχνες που υπό τον φόβο της τιμωρίας δεν έπαιρναν θέση, να τοποθετηθούν για το θέμα.


Δρόμος ανοιχτός

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου