Έργα και ημέρες της Μενδώνη - Πλήθος εντάσεις από προβληματικές αποφάσεις

 

Της Υπατίας Κοκκινάκη

Την απόλυτη στήριξη της κυβέρνησης έχει η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, όπως προκύπτει από τις δηλώσεις της κυβερνητικής εκπροσώπου Αριστοτελίας Πελώνη τη Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου, η οποία μάλιστα την αποκάλεσε «καλή υπουργό».

Ωστόσο οι πράξεις και τα έργα ενός κυβερνητικού στελέχους, και δη υπουργού, είναι αυτά που δείχνουν αν πράγματι κάνει καλά τη δουλειά του.

Γι’ αυτό, με αφορμή την επικαιρότητα των τελευταίων ημερών, η οποία περιστρέφεται και γύρω από το πρόσωπό της, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ο μέχρι τώρα απολογισμός της υπουργού Πολιτισμού, η οποία ανέλαβε καθήκοντα στις 9 Ιουλίου 2019.

Η πυρκαγιά στις Μυκήνες

Στις 30 Αυγούστου 2020 ξέσπασε πυρκαγιά στην περιοχή του αρχαιολογικού χώρου στις Μυκήνες. Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ, η Μενδώνη είχε δηλώσει τότε ότι σε ορισμένα σημεία του αρχαιολογικού χώρου έχουν μαυρίσει οι τοίχοι, ωστόσο όπως τόνισε, η Πύλη των Λεόντων και το Ανάκτορο δεν επηρεάστηκαν από τη φωτιά.

Μάλιστα έκανε λόγο για πρόβλημα αισθητικό και όχι ουσιαστικό, σημειώνοντας πως είχε ήδη ξεκινήσει η αποκατάσταση. Όμως το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων της πυροσβεστικής έδειξε ότι η πυρκαγιά προκλήθηκε από γυμνό επιφανειακό καλώδιο, για την ύπαρξη του οποίου την ευθύνη έχει ο Δήμος Άργους - Μυκηνών. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύγκρουση σε πολιτικό επίπεδο είχε πυροδοτήσει η πυρκαγιά στις Μυκήνες, με την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ να κάνει λόγο για αποποίηση ευθυνών από την κυβέρνηση. 
Πάντως, ο αρχαιολογικός χώρος στις Μυκήνες αποτελεί το διασημότερο παγκοσμίως προϊστορικό μνημείο της ηπειρωτικής Ελλάδας, ενταγμένο από το 1999 στον κατάλογο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO και αποδείχτηκε ότι το 2020 δεν διέθετε τη στοιχειώδη πυροπροστασία. 

Αν και σύμφωνα με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων οι ζημιές που προκλήθηκαν από την πυρκαγιά δεν είναι ανεπανόρθωτες, παραμένει εξοργιστικό το γεγονός ότι ένα τόσο δημοφιλές αρχαιολογικό πάρκο βρέθηκε εκτεθειμένο σε μια καταστροφή που θα είχε αποφευχθεί αν υπήρχαν μέτρα προστασίας.

Το φιάσκο με τους καλλιτέχνες

Το πρώτο lockdown στην Ελλάδα τέθηκε σε εφαρμογή στις 23 Μαρτίου 2020. Τότε η κυβέρνηση υιοθέτησε μέτρα στήριξης για εργαζομένους πολλών κατηγοριών αλλά όχι για τους καλλιτέχνες. Οι άνθρωποι της τέχνης και του πολιτισμού πραγματοποίησαν διάφορες κινητοποιήσεις ζητώντας τη λήψη ειδικών μέτρων ενίσχυσης, μιας και οι πολιτιστικές δραστηριότητες ακυρώθηκαν εξαιτίας της πανδημίας.

Το θέμα της ενίσχυσης των καλλιτεχνών είχε ήδη τεθεί από τα κόμματα της αντιπολίτευσης σε πολιτικό επίπεδο. Η αξιωματική αντιπολίτευση είχε δημοσιοποιήσει τις προτάσεις της για την ενίσχυση των καλλιτεχνών και το ίδιο έχει κάνει το Κίνημα Αλλαγής. Μάλιστα, στις συζητήσεις των Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου που αφορούσαν τα ζητήματα της ενίσχυσης των εργαζομένων το θέμα τέθηκε αρκετές φορές.

Τελικά, την 1η Οκτωβρίου 2020, περίπου επτά μήνες μετά, προστέθηκαν στις κατηγορίες που δικαιούνται την αποζημίωση ειδικού σκοπού οι εργαζόμενοι καλλιτέχνες, δημιουργοί και επαγγελματίες της τέχνης και του πολιτισμού που είναι εγγεγραμμένοι στην πλατφόρμα artandcultureprofessionals.services. gov.gr.

Στις 11 Φεβρουαρίου πραγματοποίησαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα Προπύλαια οι καλλιτέχνες και τα σωματεία τους, καθώς ο κλάδος τους έχει πληγεί από την παύση των πολιτιστικών εκδηλώσεων εδώ κι έναν χρόνο λόγω πανδημίας.

Οι καλλιτέχνες ζητούσαν, μεταξύ άλλων, να ανανεωθεί το επίδομα ειδικού σκοπού «που καταβάλλεται ύστερα από αγώνες και με μεγάλη καθυστέρηση, αφού στα μέσα Φεβρουαρίου εξοφλούνται οι δόσεις Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου» και «να συνδεθούν άμεσα όλοι οι επιδοτούμενοι μέσω Μητρώου με τα μέτρα στήριξης που ισχύουν για τους εργαζόμενους (επιδότηση ενοικίου κ.ά.)», να ανοίξουν οι καλλιτεχνικές σχολές και ωδεία με όλα τα επιβεβλημένα υγειονομικά μέτρα για την Covid-19.

Η πλημμύρα στην Ακρόπολη

Από το περασμένο φθινόπωρο είχε αρχίσει η επίστρωση σκυροδέματος στον βράχο της Ακρόπολης. Στις 10 Δεκεμβρίου 2020 όμως η Ακρόπολη πλημμύρισε έπειτα από σφοδρή βροχόπτωση. Τότε η υπουργός Πολιτισμού τοποθετήθηκε για το ζήτημα από το βήμα της Βουλής, ύστερα από σχετική αναφορά του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Μάριου Κάτση. 

«Τα τελευταία χρόνια η Ακρόπολη πλημμυρίζει στη βόρεια πλαγιά όταν σημειώνονται έντονες βροχοπτώσεις» επισήμανε η Λίνα Μενδώνη. Όμως παραδέχτηκε ότι δεν λειτουργούν οι περισσότερες υδρορροές και ότι τώρα εκπονείται υδραυλική μελέτη για να λυθεί οριστικά το πρόβλημα, ενώ έριξε το «μπαλάκι» στον ΣΥΡΙΖΑ, που τα προηγούμενα χρόνια δεν εκπόνησε αντίστοιχη μελέτη.

Το υπουργείο Πολιτισμού είχε εκδώσει ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι «δεν έχει επηρεαστεί καθόλου η απορροφητικότητα του εδάφους εξαιτίας των νέων έργων διαμόρφωσης των διαδρομών». 
Πάντως, ήδη από τις αρχές Νοεμβρίου, ο Τάσος Τανούλας, αρχιτέκτονας που είχε εργαστεί για 40 χρόνια σε έργα της Ακρόπολης, με ανοιχτή επιστολή προς το υπουργείο είχε εκφράσει τις επιστημονικές ενστάσεις του για τις τσιμεντένιες διαδρομές. Είχε προειδοποιήσει για πρακτικά προβλήματα που μπορεί να προκληθούν, όπως «με τα νερά της βροχής που θα πέφτουν σε μια τεράστια επίπεδη υδατοστεγή επιφάνεια».

Μουσειακά εκθέματα... δώρο

Θύελλα αντιδράσεων προκάλεσε το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή στις 10 Δεκεμβρίου 2020 για τον μακροχρόνιο δανεισμό εκθεμάτων ελληνικών αρχαιοτήτων και μνημείων σε μουσεία και αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προέβλεπε αρχικά δανεισμό 50 + 50 ετών και μετά τις έντονες αντιδράσεις μειώθηκε στα 25 έτη, με δυνατότητα ανανέωσης για επιπλέον 25. 

Πρόσφατα ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων άρχισε τη συγκέντρωση υπογραφών «ενάντια στον μακροχρόνιο, έως 50 χρόνια, δανεισμό αρχαιοτήτων σε μουσεία εκτός χώρας».

Επιπλέον ζητάει με ανακοίνωσή του «την άμεση απόσυρση της πρόσφατα (10.12.2020) ψηφισμένης διάταξης του νομοσχεδίου του ΥΠΠΟΑ για την αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, η οποία προβλέπει τη δυνατότητα μακροχρόνιου δανεισμού (συνολικά 50 έτη) ελληνικών αρχαιοτήτων σε μουσεία εκτός χώρας» και «την επαναφορά τού μέχρι πρότινος ισχύοντος νομικού πλαισίου (5+5 έτη μέγιστο χρονικό διάστημα δανεισμού)».
 
Πηγή : ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ

Δρόμος ανοιχτός

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου