Για το τελεφερίκ και όχι «αναβατόριο» στον αρχαιολογικό χώρο της Μονεμβασιάς

 

🔹Όταν αποχωρεί ένας Γενικός Γραμματέας, πρόεδρος μάλιστα των σημαντικότερων γνωμοδοτικών συμβουλίων του Υπουργείου του, και στο παρασκήνιο, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, διακινούνται ιδιαιτέρως επιβαρυντικές κατηγορίες, οι αντιρρήσεις που είχαν διατυπωθεί δικαιώνονται οικτρά. 

🌿Ο Βράχος της Μονεμβασιάς, τοπίο μοναδικής φυσικής ομορφιάς και χαρακτηρισμένος αρχαιολογικός χώρος, κατακρεουργείται αυτή την περίοδο για την κατασκευή ενός έργου αχρείαστου, δαπανηρού και προκλητικού.

🏓 Για ποιο λόγο, επί των ημερών του κ. Διδασκάλου, το ΚΑΣ κλήθηκε να γνωμοδοτήσει —και πράγματι γνωμοδότησε θετικά— επί μιας αόριστης «πρότασης χωροθέτησης» και μόνον αυτής ανοίγοντας τον δρόμο για την κατασκευή τελεφερίκ εντός αρχαιολογικού χώρου; Πώς είναι δυνατόν να ληφθεί μια τέτοια απόφαση στηριζόμενη σε μια απλή ιδέα και όχι σε πλήρη φάκελο τεχνικών και άλλων μελετών, όπως ρητά προβλέπει η νομοθεσία;

🏓 Γιατί οι εργασίες ξεκίνησαν και συνεχίζονται χωρίς την απαιτούμενη οικοδομική άδεια, την ώρα που το Υπουργείο αποφεύγει να απαντήσει επισήμως και οι αστυνομικές και εισαγγελικές αρχές κωφεύουν στις επανειλημμένες καταγγελίες, αναφορές και κοινοβουλευτικές ερωτήσεις;

🏓Γιατί, ενώ το έργο έχει ουσιαστικά απενταχθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, το Υπουργείο σπεύδει να το χρηματοδοτήσει με ένα εκατομμύριο ευρώ από εθνικούς πόρους; Και μάλιστα σε μια συγκυρία όπου μειώνεται συστηματικά ο προϋπολογισμός έργων που υλοποιούνται με αυτεπιστασία, όπως η αποκατάσταση του Ελκόμενου — μητροπολιτικού ναού και εμβληματικού μνημείου της Μονεμβασιάς που παραμένει επί χρόνια κλειστός — καθώς και των νότιων τειχών, έργου κρίσιμης σημασίας για την προστασία του Κάστρου;

🏓Γιατί το Υπουργείο Πολιτισμού επιτρέπει την εκτέλεση εκτεταμένων εκβραχισμών εντός αρχαιολογικού χώρου χωρίς την ελάχιστη επιστημονική προετοιμασία, όπως η διενέργεια ερευνητικών τομών και η απαραίτητη μελέτη γεωλογικής σταθερότητας; Πώς συμβιβάζεται αυτή η προχειρότητα και η βιασύνη με το «κύρος» και την» επιστημονική επάρκεια» των μελών του ΚΑΣ που διαλαλεί η Υπουργός με κάθε ευκαιρία – αντί άλλου επιχειρήματος;

🏓Πώς είναι δυνατόν να αποκαλύπτονται επανειλημμένα αρχαιολογικά ευρήματα και, κατόπιν αποφάσεων του ΚΑΣ σε χρόνο ρεκόρ, να επιχωματώνονται, προκειμένου να συνεχίσει ο εργολάβος  (ο οποίος ήταν και ο μοναδικός προσφέρων στη διαγωνιστική διαδικασία), τις εργασίες; 

🏓Γιατί το έργο εγκρίθηκε και στη συνέχεια εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης ως «αναβατόριο» και όχι ως τελεφερίκ –όπως στην πράξη υλοποίειται; Για ποιο λόγο αγνοήθηκε εκκωφαντικά ο πολλαπλά προστατευόμενος χαρακτήρας της περιοχής κατά τη διαδικασία αξιολόγησης; 

🏓Γιατί το Υπουργείο Πολιτισμού επιδεικνύει τέτοια σπουδή στην εξυπηρέτηση ατόμων με κινητικές δυσκολίες μέσω της συγκεκριμένης παρέμβασης, όταν η Κάτω Πόλη της Μονεμβασιάς — κύριος προορισμός κατοίκων και επισκεπτών — παραμένει παντελώς μη προσβάσιμη; Εάν πράγματι στόχος είναι η διασφάλιση της πρόσβασης στην Άνω Πόλη, γιατί δεν επιλέγεται μια λύση πραγματικού αναβατορίου, σαφώς οικονομικότερη και λιγότερο επιβαρυντική, που θα εξοικονομούσε πολύτιμους δημόσιους πόρους;

🏓Ποιο συμφέρον μπορεί να υπερισχύει όλων των παραπάνω;

🔑Και όσα αναφέρθηκαν εδώ είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Μια σειρά από κρίσιμα δεδομένα καταδεικνύουν ότι η συγκεκριμένη πολιτική επιλογή για την κατασκευή τελεφερίκ — εκ μέρους του κ. Διδασκάλου, του ΚΑΣ και του Υπουργείου Πολιτισμού — είναι καταστροφική για τη Μονεμβασιά και επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον. 

🎯Υπό το φως των πρόσφατων εξελίξεων, ζητούμε την άμεση επανεξέταση και αναπομπή του έργου.

Σύλλογος Φίλων Μονεμβάσιας - Association of Friends of Monemvasia



Πηγή: social media

Δρόμος ανοιχτός

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου