Ο λαός αντιμέτωπος με τον εφιάλτη της ακρίβειας

 

Την ώρα που το 100% των Ελλήνων αγωνιούν για το αυξανόμενο κόστος ζωής και το 97% για τη φτώχεια και τον κίνδυνο του κοινωνικού αποκλεισμού – αυτό είναι το συντριπτικό οικονομικό θαύμα της κυβέρνησης! – ο εφιάλτης της ακρίβειας θα συνεχιστεί και το 2024, με τα λαϊκά νοικοκυριά να βρίσκονται στο απόλυτο αδιέξοδο.

Ηδη βρίσκεται σε εξέλιξη ένα νέο κύμα ανατιμήσεων σε βασικά προϊόντα διατροφής, ενώ ο πληθωρισμός μπορεί να εμφανίζεται μειούμενος, ωστόσο οι «καμπάνες» της ύφεσης ηχούν πιο δυνατά από ποτέ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε χτες στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο του 2022 διαμορφώθηκε σε 7,2% από 8,5% τον προηγούμενο μήνα. Πριν λίγες μέρες η Eurostat είχε εκτιμήσει ότι ο εναρμονισμένος δείκτης έφτασε στο 7,6% για τον ίδιο μήνα. Η ακρίβεια συνεχίζεται σε όλους τους τομείς και μάλιστα με υψηλό ρυθμό, με την ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά να σημειώνει νέα άνοδο, της τάξης του 15,5%.

Ο Δεκέμβριος είναι ο 19ος μήνας κατά τον οποίο σημειώνονται αυξήσεις στην ομάδα αυτή. Τον Νοέμβριο ήταν στο 15%, τον Οκτώβριο στο 14,8%..

Ο υπουργός Αναπτύξεως και… απογειώσεως εξακολουθεί να περιφέρεται στα σουπερμάρκετ και να επιδεικνύει το “καλάθι – καπαμά” ενώ η κυβέρνηση πετάει ψίχουλα και κέρματα των 50 και των 70 λεπτών, πουλώντας τα ως μέτρα ανακούφισης, ρίχνοντας παράλληλα στη “μάχη” και την προεκλογικού χαρακτήρα εξαγγελία αύξησης του κατώτατου μισθού που δεν πρόκειται ούτε στο ελάχιστο να ανακουφίσει τον λαό από το τεράστιο βάρος του κόστους ζωής.

Οι επιχειρηματίες, πάντως, των σούπερ μάρκετ έχουν βρει το καλύτερο καταφύγιο κερδών στο «καλάθι», μιας και ξεστοκάρουν μαζικά προϊόντα ετικέτας, που τους αποφέρουν μεγαλύτερο ποσοστό κέρδους, εκτοξεύοντας στα ύψη το σύνολο των κερδών τους. Γεγονός που στον “όμορφα πλασμένο κόσμο” της ελεύθερης αγοράς και του αόρατου χεριού της έχει δημιουργήσει “εντάσεις” μεταξύ των αλυσίδων παραγωγής και προμήθειας επώνυμων προϊόντων και των αλυσίδων των σούπερ – μάρκετ..

Κατηγορίες όπως τα ζυμαρικά, το ρύζι, το αλεύρι, τα όσπρια αλλά ακόμη και τα γαλακτοκομικά, που θεωρούνταν είδη όπου τα brand names έπαιζαν ρόλο στην απόφαση του καταναλωτή, έχουν χάσει σημαντικά μερίδια. Το γάλα ιδιωτικής ετικέτας σε όγκο ελέγχει πλέον το 25% της αγοράς. Ακόμη μεγαλύτερο είναι το μερίδιο σε όγκο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο γιαούρτι, όπου ελέγχουν μερίδιο 30%. Στα όσπρια, η στροφή σε χύμα προϊόν ή ιδιωτικής ετικέτας είναι θεαματική, καθώς οι τιμές στο ράφι για επώνυμα είδη έχουν αυξηθεί άνω του 100% από το καλοκαίρι του 2022 έως σήμερα, χωρίς να υπολογίζεται η αθροιστική αύξηση από το 2021.

Αυξήσεις 18,1% καταγράφονται στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, ενώ πολύ μεγάλες είναι οι ανατιμήσεις και στις μεταφορές: 32,9% στα ταξί, 36,7% στα αεροπλάνα, 26,7% στα πλοία. Την ίδια στιγμή οι τιμές στο φυσικό αέριο έκαναν νέο «ράλι», σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 50%!

Πιο έχουμε τις εξής αυξήσεις:

  • 25,3% στα γαλακτοκομικά
  • 20,4% στα λάδια
  • 18,7% στο ψωμί
  • 16,7% στα κρεατικά
  • 12,6% στα λαχανικά
  • Άνοδος τιμών υπήρξε επίσης σε: Ένδυση και υπόδηση (5,4%), Ενοίκια κατοικιών (3,7%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,4%), Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,6%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (6,9%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (6,6%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (6,7%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (18,1%), Οικιακές υπηρεσίες (6,3%), Φαρμακευτικά προϊόντα (6%), Ιατρικά προϊόντα (2,7%), Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,5%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (11,1%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (8,4%), Μοτοποδήλατα- μοτοσυκλέτες (10,1%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (11,7%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (3,7%), , Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (36,7%), Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (3,8%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (4,1%), Κινηματογράφους- θέατρα (14,5%), Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (9,3%), Πακέτο διακοπών (13,2%), Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,6%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,7%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (7,2%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (12,6%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (2,8%) και Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (10,9%)
Αξιοσημείωτες ήταν και οι ανατιμήσεις στην Ενέργεια, αν και ο ρυθμός αύξησης ανακόπηκε καθώς συμπληρώθηκε ένας χρόνος από την έναρξη του «ράλι». Στο φυσικό αέριο η ανατίμηση είναι 27,8% και στα στερεά καύσιμα 23,2%.

Εν τω μεταξύ υπάρχουν ήδη νέες ανατιμήσεις έως και 20% – 25% σε πολλούς κωδικούς ειδών πρώτης ανάγκης, οι οποίες θα αρχίσουν να αποτυπώνονται μέσα στο 2023, λόγω και της σημαντική αύξησης του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων και παραγωγής, που καταγράφηκε και το 2022 αναμένεται να φανεί στις τιμές το 2023.

Κάτι που βέβαια οι επιχειρήσεις το αντιμετωπίζουν μετακυλίοντας το βάρος στον λαό με τις ανατιμήσεις και αποσύροντας από πάνω της το εργασιακό βάρος με απολύσεις, μειώσεις μισθών, εντατικοποίηση προκειμένου να διασφαλίσουν ικανοποιητικά επίπεδα κερδοφορίαςξ.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ νέα μεγάλη αύξηση κατά 26,2% σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) τον Νοέμβριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2021, έναντι αύξησης 24,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2021 με το 2020. Κάτι που βέβαια αναμένεται να φανεί στο “ράφι” το επόμενο διάστημα.


Δρόμος ανοιχτός

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου