Στις… ελληνικές καλένδες, παρέπεμψαν ο Πρόεδρος της Κύπρου Νίκος Χριστοδουλίδης και ο έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την υλοποίηση του περιώνυμου σχεδίου Great Sea Interconnector (GSI) που αφορά την ηλεκτρική σύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, στη συνάντηση που είχαν στο Μέγαρο Μαξίμου.
Παρά τα όσα διαμηνύονται στον Τύπο, τις ανακοινώσεις και την αποφασιστικότητα το έργο να προχωρήσει άμεσα (sic), αυτό που πραγματικά συμβαίνει είναι πολύ μακριά από όλα όσα λέγονται και κυρίως διαδίδονται.
Και οι δύο ηγέτες συμφώνησαν ότι η στάση της Τουρκίας αποτελεί τεράστιο εμπόδιο στην υλοποίηση του σχεδίου και πως η Αγκυρα δεν δείχνει διατεθειμένη να κάνει ούτε ένα βήμα πίσω, χρησιμοποιώντας την διπλωματική και στρατιωτική της ισχύ ως απαγορευτικό φραγμό. Παράλληλα όμως επισφράγισαν την κοινή τους πρόθεση για την επανέναρξη των συνομιλιών με την Τουρκία σε ότι αφορά την επίλυση του Κυπριακού, θεωρώντας ότι «δεν είναι εποχή για εντάσεις με την Τουρκία και πως πρέπει να βρεθεί μια λύση».
Να βρεθεί μια λύση κανένας δεν λέει κανείς “όχι”. Όμως να είναι μια λύση δίκαιη και ισότιμη βάσει του Διεθνούς Δικαίου και χωρίς κατοχή. Διότι η ιστορία μας έχει διδάξει ότι άλλο το «win-win» της Ελλάδας και άλλο το «καζάν-καζάν» της Τουρκίας. Και ειδικά ο κύπριος Πρόεδρος το γνωρίζει άριστα ως πρώην υπουργός Εξωτερικών και επικεφαλής της κυπριακής αντιπροσωπίας στο Γκραν Μοντανά το 2017.
Δεν είναι το καλώδιο ηλίθιε…
Για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα, φυσικά δεν συζητάμε για μια “απλή” πόντιση καλωδίου που υπό κανονικές συνθήκες – τηρουμένου του διεθνούς δικαίου – θα προχωρούσε η υλοποίησή του έργου αντιμετωπίζοντας τα αναμενόμενα τεχνικά προβλήματα.
Δυστυχώς – και μέσω – αυτού του καλωδίου, παίζεται ένα συγκρουσιακό παιχνίδι ισχύος που αφορά το θέμα της υφαλοκρηπίδας και κατά συνέπεια την οριοθέτηση της ΑΟΖ μεταξύ Ελλάδας-Τουρκίας- Κύπρου. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα “παιχνίδι δειλίας” (Chicken Game) όπου ο νικητής τα παίρνει όλα. Και όπως φαίνεται η πολιτική κατευνασμού της Αθήνας απέναντι στην Αγκυρα όχι μόνο δεν έχει φέρει τα αναμενόμενα – που προσδοκούσε η κυβέρνηση – θετικά αποτελέσματα, αλλά έχει μεγαλώσει ακόμη περισσότερο το θράσος και τις απαιτήσεις της Τουρκίας.
Η Τουρκία έχει εκφράσει έντονες αντιρρήσεις στο έργο, διότι ως γνωστόν δεν αναγνωρίζει ότι τα ελληνικά νησιά, όπως η Κρήτη, έχουν δική τους υφαλοκρηπίδα, κάτι που επηρεάζει την πορεία του καλωδίου. Η ένταση αυξήθηκε κατακόρυφα τον Ιούλιο όταν το ιταλικό ερευνητικό πλοίο Ievoli Relume που διεξήγαγε μορφολογικές έρευνες στην περιοχή, βρέθηκε περικυκλωμένο από τουρκικά πολεμικά πλοία κοντά στα νησιά Κάσο και Κάρπαθο, με την Αγκυρα να υποστηρίζει ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά της στην υφαλοκρηπίδα (!) Και το πιο προκλητικό: Το ιταλικό σκάφος για να προχωρήσει στις εργασίες του έπρεπε να πάρει την άδεια του τουρκικού υπουργείου ναυτιλίας και του τουρκικού υπουργείου άμυνας. Και όλα αυτά μέσα σε απόλυτα νόμιμη βάση του διεθνούς δικαίου ελληνική περιοχή επιτήρησης και συμφερόντων.
Πάντως ο τουρκικός Τύπος ισχυρίστηκε ότι το ιταλικό πλοίο πήρε το τυπικό «πράσινο φως» από την Τουρκία για να συνεχίσει τις εργασίες του, κάτι που η Ελλάδα αρνείται κατηγορηματικά.
Τώρα ποιος λέει αλήθεια και ποιος ψέματα, δυστυχώς αυτό θα το ανακαλύψει και αποκαλύψει ο ιστορικός του μέλλοντος.
Εν κατακλείδι, τι διεθνές δίκαιο και τι δίκαιο της θάλασσας και άλλες ιστορίες της ζούγκλας…
Ξεκάθαρα με το έτσι θέλω, χρησιμοποιώντας απόλυτα την “πολιτική των κανονιοφόρων” η Τουρκία έχει καταφέρει να ισχυροποιήσει τη γεωπολιτική της θέση και να φέρει προ τετελεσμένων την άβουλη και σχεδόν ανύπαρκτη ελληνική εξωτερική πολιτική, που τα τελευταία πέντε χρόνια δίνει ρεσιτάλ ανευθυνότητας προς όλες τις κατευθύνσεις του ορίζοντα, με μια πολιτικό-διπλωματική αλαζονεία που δεν έχει προηγούμενο. Και οι μωροί δεν βλέπουν το πασιφανές: Πως οδηγούν με όλο και μεγαλύτερη ταχύτητα την Ελλάδα στο να γίνει δορυφόρος του τουρκικού άξονα επιρροής και ισχύος. Εμμέσως πλην σαφώς, η Ελλάδα να γίνει ένα νέο παράδειγμα “Φιλανδοποίησης“.
Βέβαια την ίδια στιγμή που συζητούσαν ο Ν. Χριστοδουλίδης με τον Κ. Μητσοτάκη, ο «Ιέραξ» υπουργός Αμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωνε ότι η Ελλάδα θα προμηθευτεί και 4η φρεγάτα τύπου Bell@ra από την Γαλλία. Ισως και αυτό να συζητήθηκε, με τον έλληνα Πρωθυπουργό να διαβεβαιώνει τον κύπριο Πρόεδρο πως πρέπει να κάνει «υπομονή» καμιά δεκαριά χρόνια για να έρθει η Κύπρος «κοντύτερα» λες και θα ρυμουλκήσουν το νησί οι Bell@ra ή οι Constellation…
Τι είναι το Great Sea Interconnector (GSI)
Η ηλεκτρική διασύνδεση Great Sea Interconnector (GSI) είναι ένα φιλόδοξο έργο που στοχεύει στη σύνδεση των ηλεκτρικών δικτύων του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου. Το έργο αυτό αναμένεται να είναι το μακρύτερο και βαθύτερο καλώδιο συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης στον κόσμο και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής, επιτρέποντας τη μεταφορά ενέργειας και τη διευκόλυνση της ενσωμάτωσης ανανεώσιμων πηγών ερνέργειας.
Πηγή: neostrategy.grΞεκάθαρα με το έτσι θέλω, χρησιμοποιώντας απόλυτα την “πολιτική των κανονιοφόρων” η Τουρκία έχει καταφέρει να ισχυροποιήσει τη γεωπολιτική της θέση και να φέρει προ τετελεσμένων την άβουλη και σχεδόν ανύπαρκτη ελληνική εξωτερική πολιτική, που τα τελευταία πέντε χρόνια δίνει ρεσιτάλ ανευθυνότητας προς όλες τις κατευθύνσεις του ορίζοντα, με μια πολιτικό-διπλωματική αλαζονεία που δεν έχει προηγούμενο. Και οι μωροί δεν βλέπουν το πασιφανές: Πως οδηγούν με όλο και μεγαλύτερη ταχύτητα την Ελλάδα στο να γίνει δορυφόρος του τουρκικού άξονα επιρροής και ισχύος. Εμμέσως πλην σαφώς, η Ελλάδα να γίνει ένα νέο παράδειγμα “Φιλανδοποίησης“.
Βέβαια την ίδια στιγμή που συζητούσαν ο Ν. Χριστοδουλίδης με τον Κ. Μητσοτάκη, ο «Ιέραξ» υπουργός Αμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωνε ότι η Ελλάδα θα προμηθευτεί και 4η φρεγάτα τύπου Bell@ra από την Γαλλία. Ισως και αυτό να συζητήθηκε, με τον έλληνα Πρωθυπουργό να διαβεβαιώνει τον κύπριο Πρόεδρο πως πρέπει να κάνει «υπομονή» καμιά δεκαριά χρόνια για να έρθει η Κύπρος «κοντύτερα» λες και θα ρυμουλκήσουν το νησί οι Bell@ra ή οι Constellation…
Τι είναι το Great Sea Interconnector (GSI)
Η ηλεκτρική διασύνδεση Great Sea Interconnector (GSI) είναι ένα φιλόδοξο έργο που στοχεύει στη σύνδεση των ηλεκτρικών δικτύων του Ισραήλ, της Κύπρου και της Ελλάδας μέσω υποθαλάσσιου καλωδίου. Το έργο αυτό αναμένεται να είναι το μακρύτερο και βαθύτερο καλώδιο συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης στον κόσμο και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής, επιτρέποντας τη μεταφορά ενέργειας και τη διευκόλυνση της ενσωμάτωσης ανανεώσιμων πηγών ερνέργειας.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου