Εχθροί της Δημοκρατίας


Η κυβέρνηση επιδιώκει να καταργήσει τον θεσμό του τοπικού δημοψηφίσματος με πρωτοβουλία πολιτών.

Του Χρήστου Λυντέρη *

Ο θεσμός των τοπικών δημοψηφισμάτων με πρωτοβουλία πολιτών, ο οποίος τυγχάνει ευρύτατης εφαρμογής στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ αλλά και σε κράτη της Ασίας και τη Λατινικής Αμερικής,  καθιερώθηκε στην Ελλάδα, έστω και ημιτελής, με το άρ. 134 του νόμου 4555/2018. Ειδικότερα, ορίστηκε ότι είναι δυνατή η διενέργεια δημοψηφίσματος σε επίπεδο δήμου ή περιφέρειας μετά από αίτηση του 10% τουλάχιστον των εγγεγραμμένων εκλογέων του συγκεκριμένου ΟΤΑ και απόφαση του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου με απλή πλειοψηφία. Με τον ίδιο νόμο προβλέφθηκε ότι τοπικό δημοψήφισμα μπορεί να προκηρύξει και το δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο χωρίς συλλογή υπογραφών από τους πολίτες , πλην όμως απαιτείται πλειοψηφία των 2/3 των μελών του. Το τοπικό δημοψήφισμα μπορεί να είναι είτε αποφασιστικό, είτε συμβουλευτικό.

Λίγο μετά την άνοδο της ΝΔ στην εξουσία, με το άρ. 11 παρ.1 του νόμου 4674/2020, η κυβερνητική πλειοψηφία, χωρίς περιστροφές, αποφάσισε την αναστολή της δυνατότητας διεξαγωγής τοπικών δημοψηφισμάτων για ολόκληρη την προηγούμενη δημοτική και περιφερειακή περίοδο. Ακολούθως, ο θεσμός για τέσσερα έτη τέθηκε σε αχρησία και η εφαρμογή του κατέστη και πάλι εφικτή από την τρέχουσα δημοτική και περιφερειακή περίοδο που ξεκίνησε τον Ιανουάριο 2024.  

Αμέσως μετά την επαναφορά της δυνατότητας εφαρμογής του θεσμού των τοπικών δημοψηφισμάτων, άρχισε να διαφαίνεται ότι θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε σημαντικό πολιτικό δικαίωμα των τοπικών κοινωνιών εναντίον της κεντρικής εξουσίας που συστηματικά περιφρονεί την βούλησή τους. Και τούτο διότι ήταν έκδηλο το φαινόμενο η κυβέρνηση να ενεργεί αδιαφορώντας για την βούληση των τοπικών κοινωνιών σε πλήθος ζητημάτων όπως η εγκατάσταση γιγάντιων αιολικών πάρκων ακόμη και σε περιοχές natura, η παραχώρηση ακτών σε ιδιώτες, η αλλοίωση της φυσιογνωμίας των πόλεων μέσω του συλλήβδην καθορισμού του ύψους των κτιρίων με τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, η λειτουργία ορυχείων αντιμονίου στη Χίο, η διαχείριση των απορριμμάτων, η μεταφορά του καζίνο από την Πάρνηθα στο Μαρούσι και η αναμόρφωση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Υπό αυτές τις συνθήκες, εντός των τοπικών κοινωνιών σύντομα ακούστηκαν προτάσεις περί ανάγκης διενέργειας τοπικών δημοψηφισμάτων και τελικώς, τον Απρίλιο 2025, για πρώτη φορά στην ελληνική πολιτική ιστορία, σύμπραξη φορέων της Θεσσαλονίκης που δημιουργήθηκε κατόπιν πρωτοβουλίας δύο δημοτικών παρατάξεων  ανακοίνωσε ότι ξεκινάει την συλλογή υπογραφών για την διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος με θέμα την μετεγκατάσταση του μεγαλύτερου μέρους της ΔΕΘ εκτός των ορίων του δήμου και την δημιουργία στον χώρο μητροπολιτικού πάρκου. 

Τον Σεπτέμβριο 2025, καθώς ήδη είχε συλλεχθεί μεγάλο μέρος από τις απαιτούμενες 23.000 υπογραφές για την διενέργεια του δημοψηφίσματος, ο Πρωθυπουργός, ο οποίος προωθούσε το σχέδιο του Υπερταμείου που προέβλεπε παραχώρηση του χώρου της ΔΕΘ σε ιδιώτη με ανακαίνιση των υφιστάμενων κτιρίων και, επιπλέον, κατασκευή θηριώδους εμπορικού κέντρου και πολυτελούς ξενοδοχείου, επισκεπτόμενος την Θεσσαλονίκη, υπό την πίεση των εξελίξεων, ανακοίνωσε ότι το σχέδιο του Υπερταμείου για κατασκευή εμπορικού κέντρου και ξενοδοχείου αποσύρεται και προωθείται πλέον μία απλή ανακαίνιση του χώρου της ΔΕΘ. Ενδεικτικό του εκνευρισμού του είναι ότι δεν βρήκε να πει ούτε μία λέξη για την ιστορική πρωτοβουλία των δημοτών της πόλης προκειμένου ο χώρος της ΔΕΘ να αποτελέσει το αντικείμενο του πρώτου στην Ελλάδα τοπικού δημοψηφίσματος. Ο Πρωθυπουργός, ο οποίος, όπως απέδειξε και με την άρνηση ενεργοποίησης του θεσμού της νομοθετικής πρωτοβουλίας πολιτών που επί 6 έτη παραμένει ανενεργής κατά παράβαση του άρ. 73 παρ.6 του Συντάγματος, απεχθάνεται κάθε ενεργή συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων, υπό την πίεση της συλλογής των υπογραφών αναγκάσθηκε να κάνει βήμα πίσω. Η σύμπραξη φορέων όμως ανακοίνωσε ότι δεν έμεινε ικανοποιημένη από τη στάση του και ότι θα συνέχιζε απτόητη την συλλογή των υπογραφών.

Τον Νοέμβριο 2025 ανακοινώθηκε ότι οι υπογραφές που ζητούν δημοψήφισμα για το μέλλον της ΔΕΘ είχαν ξεπεράσει τις 20.000 και η πόλη ήταν ήδη μία ανάσα από το πρώτο τοπικό δημοψήφισμα. Την ίδια περίοδο, στην Αττική, Συντονιστική Επιτροπή πολιτών κατά της μετεγκατάστασης του καζίνο από την Πάρνηθα στα σύνορα Αμαρουσίου-Χαλανδρίου , όπου η περιοχή είναι ήδη ιδιαίτερα επιβαρυμένη περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά, κάλεσε τους φορείς και τις συλλογικότητες των δήμων Αμαρουσίου και Χαλανδρίου να συμπράξουν ώστε να προκληθεί δημοψήφισμα με ερώτημα «ναι ή όχι» στην μετεγκατάσταση. Μάλιστα, στην ανακοίνωσή της η Επιτροπή επισημαίνει ότι συνιστά έλλειψη δημοκρατίας η αδιαφορία της κεντρικής εξουσίας για την βούληση των τοπικών κοινωνιών.

Η διεξαγωγή στην Θεσσαλονίκη του πρώτου θεσμικά κατοχυρωμένου τοπικού δημοψηφίσματος είναι προφανές ότι θα μπορούσε να πυροδοτήσει εξελίξεις και για τον λόγο αυτόν η απάντηση δεν άργησε να έλθει: Στο σχέδιο του νέου Κώδικα Αυτοδιοίκησης που απέστειλε προ ολίγων ημερών ο Υπουργός Εσωτερικών στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος και στην Ένωση Περιφερειών Ελλάδος προς διαβούλευση, η Κυβέρνηση που επί τέσσερα έτη είχε αναστείλει τα τοπικά δημοψηφίσματα και επί 6 έτη δεν έχει ενεργοποιήσει ως οφείλει τον θεσμό της νομοθετικής πρωτοβουλίας πολιτών, επιχειρεί τώρα  να  καταργήσει οριστικά το δικαίωμα των πολιτών των προκαλούν τοπικό δημοψήφισμα με συλλογή υπογραφών. Στο σχέδιο προβλέπεται ότι το τοπικό δημοψήφισμα θα προκηρύσσεται μόνο με απόφαση του δημοτικού ή του Περιφερειακού Συμβουλίου και, μάλιστα, θα είναι πάντοτε συμβουλευτικού χαρακτήρα και ποτέ αποφασιστικό.

Προκειμένου να γίνει αντιληπτό πόσο απέχουμε από θεσμούς και αντιλήψεις άλλων κρατών αξίζει να αναφερθεί ενδεικτικά ότι την ώρα που στην Ελλάδα επιχειρείται σύμφωνα με τα παραπάνω ο ευτελισμός των τοπικών δημοψηφισμάτων και η κατάργηση του πολιτικού δικαιώματος πρόκλησής τους με συλλογή υπογραφών από τους πολίτες, στις 26 Οκτωβρίου 2025 στο Μόναχο διενεργήθηκε τοπικό δημοψήφισμα και οι πολίτες αποφάσισαν εάν η πόλη θα υπέβαλε αίτημα διεκδίκησης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2036, του 2040 ή του 2044.

Στην τριτοκοσμικού τύπου ελληνική πολιτεία οι εχθροί της δημοκρατίας που εξυπηρετούν τα συμφέροντα των ολίγων δεν μπορούν να ανεχθούν πολιτικά δικαιώματα όπως η πρωτοβουλία  πολιτών για διεξαγωγή τοπικού δημοψηφίσματος. Εάν όμως οι εχθροί της δημοκρατίας εκπροσωπούν τα συμφέροντα των ολίγων , οι υποστηρικτές της οφείλουν να αγωνιστούν για το δημόσιο συμφέρον και τα δικαιώματα των πολιτών, υπερασπιζόμενοι τους δημοκρατικούς θεσμούς.

* Χρήστος Λυντέρης, Δικηγόρος- Διδάκτωρ Νομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, μέλος της ομάδας πολιτών «ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ»


Δρόμος ανοιχτός

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου