Του Δημήτρη Χρήστου
Και η ιλαροτραγωδία θα συνεχιστεί, με τα Σκόπια υπό τη νέα πολιτική ηγεσία, να ζητούν ακύρωση της συμφωνίας. Ποια θα είναι άραγε η απάντηση της Αθήνας; Να θυμίσουμε ότι την επίβλεψη του εναέριου χώρου της Βόρειας Μακεδονίας είχε αναλάβει μετά τη συμφωνία των Πρεσπών και ύστερα από αίτημα των Σκοπίων η Ελλάδα. Πλην όμως η χώρα μας δεν ψήφισε ούτε τα προβλεπόμενα από τη Συμφωνία πρωτόκολλα, που είχε καταθέσει το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών στη Βουλή!
Έτσι η υπουργός Άμυνας της χώρας Σλαβιάνκα Πετρόβσκα στις 25 Μαΐου 2023 ανακοίνωσε ότι το έργο προστασίας του εναέριου χώρου της Βόρειας Μακεδονίας αναλαμβάνει η Ιταλική πολεμική αεροπορία! Εκτός όμως από προβλήματα στις σχέσεις Αθηνών – Σκοπίων, νέα ένταση δημιουργείται στις σχέσεις της Ελλάδας με την Αλβανία από την ψηφοθηρική στόχευση του Κυριάκου Μητσοτάκη να χρίσει υποψήφιο ευρωβουλευτή τον ομογενή Φρέντι Μπελέρη που βρίσκεται φυλακισμένος στην Αλβανία.
Έλλειψη σχεδίου για τα Βαλκάνια
Η επίσκεψη του Αλβανού πρωθυπουργού Έντι Ράμα στην Ελλάδα σε προεκλογική περίοδο για συναντήσεις με Αλβανούς μετανάστες, παρότι η γειτονική χώρα δεν είναι ακόμα μέλος της ΕΕ, διέκοψε τον ύπνο Μητσοτάκη – Γεραπετρίτη. Και το θέμα είναι ακριβώς ο χρόνος που αυτή πραγματοποιείται.
Για να μην το κουράζουμε. Η Ελλάδα επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη δεν έχει κανένα σχέδιο εξωτερικής πολιτικής ούτε στα Βαλκάνια. Ο χώρος έχει παραχωρηθεί στην Τουρκία που δρα μεθοδικά σε όλα τα επίπεδα. Μάλιστα με βάση μια διμερή συμφωνία που υπογράφηκε το 1992, η Τουρκία ανέλαβε τον εκσυγχρονισμό των αλβανικών ενόπλων δυνάμεων, καθώς και την εκπαίδευση των Αλβανών αξιωματικών.
Αλωνίζει η Άγκυρα στα Βαλκάνια
Η Άγκυρα βοήθησε, επίσης, στην ανοικοδόμηση του Ναυστάθμου του Pasha Liman ο οποίος βρίσκεται στον Κόλπο του Αυλώνα, ναύσταθμο στον οποίο έχει έκτοτε πρόσβαση το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό με παρουσία και στο Ιόνιο. Επιπλέον, τον Αύγουστο του 2021, η Βόρεια Μακεδονία και η Τουρκία υπόγραψαν στην Κωνσταντινούπολη συμφωνία στρατιωτικής συνεργασίας η οποία προβλέπει σταδιακή κατανομή κονδυλίων από τη μεριά της Τουρκίας σε ετήσιο επίπεδο, τα οποία εκ μέρους της Βόρειας Μακεδονίας θα χρησιμοποιηθούν για τον εκσυγχρονισμό των δυνατοτήτων των ενόπλων δυνάμεων της και την ενίσχυση της μαχητικής τους ετοιμότητας.
Και πες πως Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία για θρησκευτικούς και ιστορικούς λόγους ευνοούν την διείσδυση της Άγκυρας. Με την ορθόδοξη Σερβία όμως, πώς γίνεται και εκεί να πρωταγωνιστεί οικονομικά η Τουρκία; Οι Σέρβοι πολίτες μπορούν πλέον να ταξιδεύουν στην Τουρκία χωρίς διαβατήρια, ενώ η Άγκυρα συνεχίζει να ενισχύει την οικονομική της παρουσία εκεί. Περίπου 3.300 τουρκικές εταιρείες δραστηριοποιούνται στη Σερβία, 21 από τις οποίες έχουν εργοστάσια. Επιπλέον, οι συνολικές εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Σερβίας και Τουρκίας έφτασαν το 2023 σχεδόν τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ (2,7 δισεκατομμύρια δολάρια).
Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία του Τουρκικού Υπουργείου Εμπορίου, μέχρι σήμερα η αξία των έργων που ανέλαβαν Τούρκοι εργολάβοι στις βαλκανικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, της Βουλγαρίας, της Κροατίας, του Κοσσυφοπεδίου, της Σερβίας, της Ρουμανίας, της Σλοβενίας ανήλθε σε 19.2 δισ. δολάρια.
Η Τουρκική εταιρεία ΑΠΕ Fortis Energy ανακοίνωσε ότι αναπτύσσει έργα ηλιακής, αιολικής ενέργειας, βιοαερίου και πράσινου υδρογόνου συνολικής ισχύος έως 2 GW σε τέσσερις χώρες των Βαλκανίων. Ειδικότερα σχεδιάζει έργα δυναμικότητας 1034,8 MW στη Σερβία, 644 MW στην Αλβανία, 252 στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και 40,6 MW στη Βόρεια Μακεδονία. Και η επέκταση της δράσης της Άγκυρας έφτασε και στη Ρουμανία για έργα αξίας 3 δισ. δολαρίων σε πρώτη φάση αρχικά ενώ στην Βουλγαρία έχει αναλάβει δημόσια έργα αξίας 2 δις. δολαρίων.
Και ναυπηγική δύναμη
Όσο για τον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, ενώ στην Ελλάδα συρρικνώνεται, η Τουρκία έχει γίνει πλέον μεγάλη δύναμη, ικανή να κατασκευάσει όλα τα πλοία που χρειάζεται μέχρι και δικό της αεροπλανοφόρο. Ναυτική χώρα η Ελλάδα αλλά η Τουρκία διαθέτει πλέον 80 ναυπηγεία εκ των οποίων τα 12 είναι πιστοποιημένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Διαθέτει δύο κρατικά πολεμικά ναυπηγεία (και ένα τρίτο ιδιωτικό, αφιερωμένο όμως πλήρως σε αμυντικές κατασκευές) τα οποία παράγουν και το μεγαλύτερο όγκο των εγχώριων πολεμικών ναυπηγήσεων, σε πλήρως καθετοποιημένη οργάνωση, από τη σχεδίαση, την παραγωγή πρώτων υλών και απαρτιών έως το “χτίσιμο” των σκαφών.
Συνολικά κάπου 130 τουρκικής κατασκευής πλοία, μεγέθους έως και κορβέτας αλλά κυρίως λιμενικού, ακτοφυλακής κ.λπ. έχουν εξαχθεί, σε Αίγυπτο, Κατάρ, Εμιράτα, Ινδονησία, Μαλαισία, Ομάν, Μπαχρέιν, Γεωργία και Τουρκμενιστάν, ενώ παραγγελίες υπάρχουν από Ουκρανία Πακιστάν και Νιγηρία.
Επίλογος: Η Ελλάδα επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη έχει γίνει αμερικανικό και ευρωπαϊκό προτεκτοράτο. Εξωτερική πολιτική με σχέδιο και οργάνωση δεν υπάρχει. Και οι παραχωρήσεις της κυβέρνησης στου ξένους προστάτες της, δεν αφορούν τόσο τα εθνικά συμφέροντα, όσο την εγγύηση για παραμονή του Κυριάκου Μητσοτάκη στην εξουσία. Επιπλέον, καθώς δεν υπάρχει εθνική αστική τάξη και οι μεγάλες επιχειρήσεις ανήκουν πλέον σε ξένες φίρμες και επιθετικά Fund, κανείς δεν ασχολείται με οικονομική εξωτερική πολιτική.
Ο ΟΤΕ για παράδειγμα όσο ήταν δημόσιου χαρακτήρα βγήκε στα Βαλκάνια και απέκτησε στην Ρουμανία δίκτυο κινητής τηλεφωνίας, ενώ η Εθνική Τράπεζα επίσης δημοσίου χαρακτήρα τότε, είχε εξαγοράσει την τουρκική Finansbank και τη Vojvodjanska Banka στη Σερβία και η Πειραιώς είχε κάνει άνοιγμα στην Αλβανία στη Σερβία και τη Ρουμανία. Πάνε αυτά. Καρτέλ παντού, αισχροκέρδεια χωρίς έλεγχο και κανένα επιχειρηματικό ρίσκο. Καπιταλισμός κατηγορίας ζούγκλα! Μέθοδος πλιάτσικο.
Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία του Τουρκικού Υπουργείου Εμπορίου, μέχρι σήμερα η αξία των έργων που ανέλαβαν Τούρκοι εργολάβοι στις βαλκανικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Αλβανίας, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, της Βουλγαρίας, της Κροατίας, του Κοσσυφοπεδίου, της Σερβίας, της Ρουμανίας, της Σλοβενίας ανήλθε σε 19.2 δισ. δολάρια.
Η Τουρκική εταιρεία ΑΠΕ Fortis Energy ανακοίνωσε ότι αναπτύσσει έργα ηλιακής, αιολικής ενέργειας, βιοαερίου και πράσινου υδρογόνου συνολικής ισχύος έως 2 GW σε τέσσερις χώρες των Βαλκανίων. Ειδικότερα σχεδιάζει έργα δυναμικότητας 1034,8 MW στη Σερβία, 644 MW στην Αλβανία, 252 στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και 40,6 MW στη Βόρεια Μακεδονία. Και η επέκταση της δράσης της Άγκυρας έφτασε και στη Ρουμανία για έργα αξίας 3 δισ. δολαρίων σε πρώτη φάση αρχικά ενώ στην Βουλγαρία έχει αναλάβει δημόσια έργα αξίας 2 δις. δολαρίων.
Και ναυπηγική δύναμη
Όσο για τον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, ενώ στην Ελλάδα συρρικνώνεται, η Τουρκία έχει γίνει πλέον μεγάλη δύναμη, ικανή να κατασκευάσει όλα τα πλοία που χρειάζεται μέχρι και δικό της αεροπλανοφόρο. Ναυτική χώρα η Ελλάδα αλλά η Τουρκία διαθέτει πλέον 80 ναυπηγεία εκ των οποίων τα 12 είναι πιστοποιημένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Διαθέτει δύο κρατικά πολεμικά ναυπηγεία (και ένα τρίτο ιδιωτικό, αφιερωμένο όμως πλήρως σε αμυντικές κατασκευές) τα οποία παράγουν και το μεγαλύτερο όγκο των εγχώριων πολεμικών ναυπηγήσεων, σε πλήρως καθετοποιημένη οργάνωση, από τη σχεδίαση, την παραγωγή πρώτων υλών και απαρτιών έως το “χτίσιμο” των σκαφών.
Συνολικά κάπου 130 τουρκικής κατασκευής πλοία, μεγέθους έως και κορβέτας αλλά κυρίως λιμενικού, ακτοφυλακής κ.λπ. έχουν εξαχθεί, σε Αίγυπτο, Κατάρ, Εμιράτα, Ινδονησία, Μαλαισία, Ομάν, Μπαχρέιν, Γεωργία και Τουρκμενιστάν, ενώ παραγγελίες υπάρχουν από Ουκρανία Πακιστάν και Νιγηρία.
Επίλογος: Η Ελλάδα επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη έχει γίνει αμερικανικό και ευρωπαϊκό προτεκτοράτο. Εξωτερική πολιτική με σχέδιο και οργάνωση δεν υπάρχει. Και οι παραχωρήσεις της κυβέρνησης στου ξένους προστάτες της, δεν αφορούν τόσο τα εθνικά συμφέροντα, όσο την εγγύηση για παραμονή του Κυριάκου Μητσοτάκη στην εξουσία. Επιπλέον, καθώς δεν υπάρχει εθνική αστική τάξη και οι μεγάλες επιχειρήσεις ανήκουν πλέον σε ξένες φίρμες και επιθετικά Fund, κανείς δεν ασχολείται με οικονομική εξωτερική πολιτική.
Ο ΟΤΕ για παράδειγμα όσο ήταν δημόσιου χαρακτήρα βγήκε στα Βαλκάνια και απέκτησε στην Ρουμανία δίκτυο κινητής τηλεφωνίας, ενώ η Εθνική Τράπεζα επίσης δημοσίου χαρακτήρα τότε, είχε εξαγοράσει την τουρκική Finansbank και τη Vojvodjanska Banka στη Σερβία και η Πειραιώς είχε κάνει άνοιγμα στην Αλβανία στη Σερβία και τη Ρουμανία. Πάνε αυτά. Καρτέλ παντού, αισχροκέρδεια χωρίς έλεγχο και κανένα επιχειρηματικό ρίσκο. Καπιταλισμός κατηγορίας ζούγκλα! Μέθοδος πλιάτσικο.
Πηγή: SLpress
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου